وظیفه بوش اکسل عقب پراید چیست؟

erv45evt5t وظیفه بوش اکسل عقب پراید چیست؟

همانطور که هر سیستم اسکلتی دارای غضروف برای بالش و تراز کردن استخوان‌ها در یک مفصل است، هر وسیله نقلیه دارای بوش در مفاصل بین بازوهای کنترل بالایی و پایینی و قاب خودرو است. این بوش‌ها از یک استوانه لاستیکی یا پلی اورتان ساخته شده‌اند که به ترتیب در قسمت‌های بیرونی و داخلی به یک استوانه فلزی بزرگتر و کوچکتر متصل می‌شوند.

بوش‌های اکسل روی سیستم تعلیق و فرمان خودرو پراید نصب می‌شوند تا ضربه ناشی از عبور از دست اندازها را جذب کرده، میزان حرکت در چرخ‌ها را کنترل کنند و صدا و لرزش را کاهش دهند. پس همانطور که دیدید بوش اکسل عقب پراید قطعه مهمی است و اگر در هنگام خرید قطعات جلوبندی پراید دقت لازم را نداشته باشید؛ ممکن است اقدام به خرید بوش‌های بی کیفیت کنید و مشکلات دیگری را شاهد باشید.

بوش اکسل بالشتک بین اتصالات در سیستم تعلیق خودرو است. بوش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ضربه‌های ناشی از عبور از دست‌اندازها و پیچ‌های جاده را جذب کنند، بنابراین با گذشت زمان دچار فرسودگی می‌شوند.

اکثر خودروهای دارای سیستم تعلیق کامل دارای بوش‌های محور در جلو و عقب هستند تا کیفیت رانندگی در هر سفر را کنترل کنند. بوش‌ها از مواد مختلفی ساخته شده‌اند، از نایلون گرفته تا پلی اورتان و آلومینیوم، بنابراین دوام آنها با توجه به جنس آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

با این حال، با توجه به میزان فشاری که بوش اکسل تحمل می‌کند، بدون توجه به ماده تشکیل دهنده، همیشه نیاز به تعویض دارند. یک علامت مبنی بر اینکه نیاز به بوش‌های اکسل جایگزین وجود دارد، صدای تق تق است که هنگام برخورد با دست انداز در جاده یا هنگامی که به سیستم تعلیق فشار وارد می‌شود، می‌باشد. فرسودگی بوش‌ها کاملا طبیعی است، اما مهم است که آنها را به سرعت قبل از آسیب دائمی به سیستم تعلیق پراید خود تعویض کنید.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

بوش‌ها نه تنها سواری نرمی را فراهم می‌کنند، بلکه هنگام استفاده در سیستم تعلیق عقب، ویژگی‌های هندلینگ بهتر و شتاب‌گیری سریع را نیز ارائه می دهند. بوش های اکسل برای نصب در سیستم تعلیق در پیکربندی‌های مستقیم استفاده می‌شوند تا یک محور فرمان محکم و قابل کنترل ایجاد شود.

بوش های معمولی کارخانه‌ای از یک ترکیب لاستیکی بادوام ساخته شده‌اند که معمولا در کل طول عمر وسیله نقلیه دوام می‌آورد. مشکل این نوع بوش این است که لاستیک آن اغلب فرسوده و شل می‌شود و به بازوی عقب اجازه می دهد تا در همه جهات جابجا شود. این مسئله به ندرت در خودروهای خیابانی مورد توجه قرار می گیرد، اما در خودروهای مسابقه ای می تواند عملکرد و هندلینگ خودرو را کاهش دهد.

بوش‌های تشکیل شده از پلی اورتان نسبت به بوش‌های لاستیکی کارخانه‌ای مزیت دارند. این نوع بوش‌ها به اندازه نوع لاستیکی خمیده نمی شوند و تحمل شاسی بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند و در نتیجه هندلینگ بهتری دارند. به دلیل مقاومت پلی اورتان در برابر کشش مانند لاستیک، نصب بوش‌های ساخته شده از پلی اورتان می تواند دشوارتر از بوش‌های لاستیکی باشد.

قرار دادن مقدار کمی ژله پترولیوم در محفظه بوش باعث می‌شود که بوش‌ها راحت‌تر از نصب خشک در موقعیت خود قرار گیرند. آخرین نوع بوش، بوش‌های جامد ساخته شده از آلومینیوم هستند که هیچ انعطافی ندارند. سواری با این نوع بوش می تواند بسیار خشن و پر سر و صدا باشد و نباید در وسایل نقلیه خیابانی از آن‌ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید:  گنج هیتلر پیدا شد

آیا می‌توانید با پراید دارای بوش‌های فرسوده رانندگی کنید؟

بوش کمی فرسوده خودرو را غیرقابل استفاده نمی‌کند، اما از آنجایی که تعویض قطعات فرمان و سیستم تعلیق می‌تواند گران باشد، نصب بوش‌های جدید در اولین نشانه‌های بروز خرابی مهم است. در صورت وجود تماس فلز به فلز، فورا بوش را تعویض کنید.

چه چیزی باعث خراب شدن بوش‌ها می‌شود؟

اگر بوش‌های شما از لاستیک ساخته شده‌اند، حرارت زیاد ممکن است به مرور زمان باعث ترک خوردگی و سفت شدن آنها شود. همچنین میزان مسافت طی شده نیز تاثیر مستقیم بر فرسودگی بوش‌ها دارد.

آیا رانندگی با بوش‌های فرسوده ایمن است؟

رانندگان یک وسیله نقلیه با بوش‌های تعلیق فرسوده ممکن است عدم توانایی در کنترل فرمان را تجربه کنند و همچنین لرزش بیشتر ماشین و ضعف ترمز از نشانه‌های دیگر بوش فرسوده است. این نه تنها بر تجربه رانندگی تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند برای راننده نیز خطرناک باشد.

نشانه‌های بوش اکسل فرسوده چیست؟

  • صدای تق تق، مخصوصا از بازوی کنترل و معمولا به دنبال یک ضربه، ترمز یا پیچ سخت می آید.
  • کشیده شدن ماشین به چپ یا راست بدون ورودی فرمان.
  • سایش نامنظم تایر
  • هنگام رانندگی در جاده‌هایی با کیفیت پایین، به نظر می‌رسد که سیستم تعلیق در حال لرزش است.
  • واکنش کند فرمان
  • ناپایداری در هنگام چرخش
  • تراز نبودن چرخ‌ها
  • ترمز شل و ضعیف
بیشتر بخوانید:  انواع بیمه زندگی کدام اند؟

بوش‌های پراید چقدر عمر می‌کنند؟

بوش‌های ساخته شده از لاستیک به گونه‌ای طراحی می‌شوند که تقریبا ۱۵ سال عمر کنند، که این مقدار به معنی بیشتر عمر خودرو است. محیطی که بوش‌ها در آن قرار دارند بر طول عمر آنها تأثیر می‌گذارد. بنابراین بوش‌های نزدیک گرمای موتور سریعتر تجزیه می‌شوند. برخی از بوش‌ها در معرض نیروهای بار زیادی هستند و در اثر استفاده زیاد فرسوده می‌شوند نه با گذشت زمان.

اما مگر اینکه بوش پوسیده شده باشد یا در حال فرو ریختن باشد یا از نظر مکانیکی فرسوده شده باشد، استفاده از بوش های قدیمی مشکل ایمنی یا فنی ندارد. لاستیک به مرور زمان سفت می‌شود، بنابراین به خوبی روز اول نخواهد بود و ممکن است سواری سخت‌تر و با انعطاف کمتری داشته باشید.

بنابراین پاسخ این سوال این است که بوش‌ها تا زمانی که فرسوده نشده باشند قابل استفاده‌اند. بوش‌های ۱۰ ساله‌ای که فقط به اندازه ۱۰۰۰۰ کیلومتر کار کرده‌اند ممکن نیست فرسوده شده باشند البته شاید به دلیل گرمای موتور سیستم تعلیق کمی سخت‌تر بشوند.

هدف از تعبیه بوش اکسل عقب پراید کاهش میزان ارتعاش ایجاد شده بین قاب و چرخ‌ها و تراز نگه داشتن بازوی کنترل است. لرزش محدود باعث رانندگی راحت با حداقل اختلالات ناخوشایند می‌شود. توصیه می شود در صورت مشاهده هر گونه علامت ناشی از خرابی بوش‌ها فورا بوش‌های بازوی کنترل را تعویض کنید، زیرا هر گونه تاخیر در تعمیر می تواند باعث ساییدگی و پارگی اضافی در سیستم تعلیق و سایر قطعات شود.

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …