روش های پیشگیری و پاکسازی منافذ مسدود شده پوست

منافذ، سوراخ های کوچکی درپوست هستند که به چربی اجازه دسترسی به سطح پوست را میدهد. گاهی اوقات،منافذ به دلیل چربی و سلول های مرده که هر روز توسط پوست بازسازی میشود، مسدود میشود. از طریق محصولات مراقبت از پوست و درمان پوستی صحیح ، یک فرد میتواند منافذ مسدود شده را کنترل و یا پاکسازی کند.

در این مقاله، ما به علت هایی که باعث انسداد منافذ میشوند و نیز درمان آنها وهمچنین در چه مواقعی یک فرد نیاز به مراجعه به متخصص پوست دارد، می پردازیم.

etv4k5jy90yjm646jyo45uji65 300x150 روش های پیشگیری و پاکسازی منافذ مسدود شده پوست

منافذ مسدود شده پوست چیست؟

غدد های روی پوست ماده ای به نام سبوم تولید میکنند. سبوم روغن های طبیعی را آزاد میکند که مسئول رطوبت رسانی به پوست هستند. وظیفه یک منفذ این است که روغن را به سطح پوست ، جایی که بتواند از پوست محافظت و آبرسانی کند برساند.

با این حال گاهی اوقات، سبوم، سلول های مرده پوست و ماده های دیگر در داخل یک منفذ گیر میافتند .یک منفذه مسدود شده میتواند از حالت عادی خود بزرگ تر و یا برآمده تر به نظر برسد.

حتما بخوانید: چگونه می توانم پوستی زیبا داشته باشم؟

به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) ، آکنه رایج ترین بیماری پوستی در ایالات متحده، جایی که تقریبا 50 میلیون نفر را در بر گرفته است.

آکنه و جوش

آکنه میتواند معایبی را به وجود آورد که شامل موارد زیر میشود:

4tfoijujt83hnithn3tin 300x150 روش های پیشگیری و پاکسازی منافذ مسدود شده پوست

جوش سر سیاه: زمانی نمایان میشوند که روغن و سلول های مرده درون منفذ گیر کنند، اما منفذ باز بماند.

جوش سر سفید: این لکه ها زمانی به وجود می آیند که منفذ بسته و با مقدار کمی از چرک های سفید تجمع شود.

جوش ها: این نوع از آکنه ها در مواقعی که باکتری پوست مرده و روغن درون منافذ جمع ، و باعث التهاب  و متورم شدن پوست میشوند، پدیدار میشود.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

کیستیک: آکنه کیستیک جدی ترین نوع آکنه است.این نوع جوش در زیر پوست ایجاد میشود و  به شکل کیست و برجستگی دیده میشود.

اگرچه آنها خطر جدی پزشکی ایجاد نمیکنند، اما منافذ مسدود شده و آکنه ها باعث لکه های پوستی (هایپرپیگمنتیشن) ، زخم و اظطراب روحی در برخی افراد میشوند.

دلیل مسدود شدن منافذ پوست و صورت

سلول های مرده پوست و سبوم معمولا موجب انسداد منافذ میشوند، اما دلایل دیگری هم وجود دارند که میتواند باعث شود منافذ پوست شخصی مسدود شود که شامل موارد زیر میشود:

استفاده از محصولات کومدوژنیک

متخصصان پوست ماده هایی که باعث انسداد منافذ میشوند را ارجاع میکنند .محصولات پوستی از جمله لوازم آرایشی ، ضد آفتاب و لوسیون ، میتواند کومدوژنیک (جوش زا) باشند.

کشسانی پوست

نوشته ای  از 2016 review میگوید،کاهش کشسانی پوست باعث بزرگ تر شدن و آشکار تر شدن منافذ میشود. منافذ بزرگ تر میتواند به راحتی مسدود شود.

محصولات سبوم

برخی افراد سبوم بیشتری نسبت به افراد دیگر تولید میکنند. یک مطالعه کوچک در سال 2006 نشان میدهد که ، هرچه فردی سبوم بیشتری تولید کند ، احتمالش بیشتر است که منافذ پوستی نمایان تری داشته باشد.چند عامل ، تولید روغن پوست را تحث تاثیر قرار میدهد  مانند هورمون ها، ژنتیک و سن.

قومیت و ژنتیک

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افراد با پیشینه های قومیتی بیشتر از افراد دیگر مستعد داشتن منافذ بزرگ هستند.  محققان مشاهده کردند که منافذ در افراد متعلق به گروه‌های قومی مختلف می‌تواند به‌ طور چشمگیری از نظر اندازه متفاوت باشد و به نظر می‌رسد این عامل نقش مهم‌ تری نسبت به سن دارد.

هر فردی میتواند دچار انسداد منافذ و آکنه شود.مطابق گفته های آکادمی پوست آمریکا (AAD), متداول ترین سن برای آکنه از 12 تا 24 سالگی است ، اما برخی افراد در 30 یا 40 سالگیشان مبتلا به آکنه هستند.

بیشتر بخوانید:  مزایای آسمان مجازی طرح پاییز

نحوه درمان و  پاکسازی منافذ بسته شده پوست

یک فرد متواند گام های متدوالی برای پاکسازی منافذ مسدود شده بردارد.آکادمی پوست آمریکا

این مراقبت پوستی را که در ادامه خواهید خواند، برای رفع انسداد منافذ یا کاهش سایز آنها پیشنهاد میکند:

tfop3th9854uth54iot 300x150 روش های پیشگیری و پاکسازی منافذ مسدود شده پوست

از محصولات غیر کومدوژنیک استفاده کنید

کلمه غیر کومدوژنیک به این معناست که آن محصول منافذ را مسدود نمیکند. برای اینکه منافذ پوست شما مسدود نشود ، میتوانید روی همه محصولات آرایشی،مراقبت پوستی و ضد آفتاب به دنبال این عبارت ها بگردید: غیر کومدوژنیک (non comedogenic)و یا بدون روغن (oil-free)

از خاراندن پوست خود بپرهیزید

برخی افراد خاراندن ، تخلیه و یا مالیدن آکنه ها و منافذ مسدود شده را راهی موفقیت آمیز میدانند.

AAD توضیح داد که این کارها پوست شما را پاکسازی نخواهد کرد. در حقیقت،میتواند به بدتر در نظر رسیدن آنها به علت آسیب رساندن به پوست شود.

پاکسازی با لطافت

استفاده ملایم و آرام از یک تمیز کننده با ph متعادل،دو بار در روز با آب ولرم(داغ نباشد) میتواند راهی غیر تحریک کننده برای پاکسازی چربی های اضافه و سلول های مرده پوست باشد.

از آنجا که مالیدن شدید صورت میتواند موجب قرمز شدن و جلب توجه منافذ مسدود شده شود. شست و شوی صورت با ملایمت یک ایده خوب است.

لایه برداری

لایه برداری شامل از بین بردن سلول های مرده از سطح پوست است. انجام این کار میتواند باعث کاهش بافت منافذ مسدود شده شود ، و در برخی موارد میتواند موجب رفع انسداد شود.

 دو روش برای لایه برداری وجود دارد:

لایه برداری فیزیکی ، شامل ابزاری مانند پارچه یا براش برای از بین بردن سلول های مرده  است و لایه برداری شیمیایی که فرد از محصولات اسیدی ملایم با هدف حل کردن  چرک و آلودگی پوست استفاده میکند.

بیشتر بخوانید:  دستبند طلا را به دست چپ ببندیم یا راست؟

اسید سالیسیلیک (salicylic acid ) , یک لایه بردار شیمیایی معروف است که میتواند به رفع انسداد منافذ کمک کند. همچنین برای درمان آکنه ،هایپرپیگمنتیشن و بیماری های پوستی رایج دیگر نیز مفید است. یک فرد باید در کنار ضد آفتاب از لایه بردار های شیمیایی نیز استفاده کند، از آنجا که این نوع محصولات پوست را بیشتر در برابر اشعه UV حساس میکند.

رتینول

افرادی که پوست چرب ،پوست سالخورده یا منافذ بزرگ دارند از نظرشان پوست آنها خاصیت کشسانی کمتری دارد که در مبتلا شدن به منافذ مسدود شده نقش دارد.

افزایش خاصیت ارتجاعی پوست ممکن است به کاهش گرفتگی منافذ کمک کند.

رتینول، یک ترکیب برای مراقبت پوستی است که متخصصان پوست برای افراد با پوست های سالخورده،چرب و مستعد آکنه پیشنهاد میکنند. یک فرد میتواند محصولاتی را که لیبل رتینول و هم رتینیل پالمیتات(Retinyl palmitate ) را امتحان کند.

از آنجا که رتینول در ابتدا بااث تحریک پوست میشود ، ایده خوبی است که اول با شدت خفیف تر آن محصول را شروع و قبل از خواب استفاده کنید.

زنان باردار و شیرده نباید از رتینول استفاده کنند.

برخی افراد از ماسک زغالی و یا چسب پاکسازی منافذ برای حل کردن منافذ بسته شده به کار میبرند.اما شواهد زیادی برای اثبات اینکه آیا این راه حل ها جواب میدهند یا خیر وجود ندارد.

برای پیشگیری و درمان انواع جوش، آکنه، منافذ باز یا مسدود می توانید در گوگل عبارت ” درمان جوش نیروان ” را جستجو نمائید و وارد سایت nir-one.com شوید و از بهترین محصولات این فروشگاه با تخفیفات ویژه بهره مند شوید.

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …