راز موفقیت دیجی کالا، خدمات سئو بود یا برندینگ؟!

3rf0l3k09y4myo4jyo 300x200 راز موفقیت دیجی کالا، خدمات سئو بود یا برندینگ؟!

خدمات سئو، برندینگ،کسب و کار اینترنتی واژه هایی بودند که اگر 10 سال پیش راجع به آنها صحبت می کردید کم تر کسی باور می کرد که راهی وجود داشته باشد که بتوان بدون سرمایه اولیه از بستر اینترنت درآمد کسب کرد.

اما در این میان افرادی که بودند که ارزش این گنج پنهان را درک کردند و امروز صاحب بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران هستند. بله دیجی کالا!! البته موفقیت دیجی کالا به این دلیل نیست که جزء اولین ها و پیش رو در حوزه کسب و کارهای آنلاین بوده.

دیجی کالا از همان ابتدا هم رقبایی داشت. آنچه امروز دیجی کالا را به یک برند تبدیل کرده است نوع فعالیت این فروشگاه از آغاز تا به امروز است. اگر می خواهید راز موفقیت دیجی کالا را بدانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

شما دیجی کالا را به چه عنوانی می شناسید؟

همان طور که می دانید با تغییر شرایط در این سال ها الگوی خرید مردم بیشتر به سمت خرید های آنلاین رفته. حتما برای شما هم پیش آمده که برای خرید یک کالا در اینترنت سرچ کرده باشید، دوربین عکاسی، لب تاب، گوشی موبایل، مواد شوینده، مواد خوراکی و … در صفحه اول گوگل و در همان لینک های بالای صفحه حتما نام دیجی کالا را دیده اید.

بنابراین هر کس دنبال خرید هر کالایی باشد به احتمال زیاد دیجی کالا را در صفحه اول نتایج گوگل می بیند. بنابراین می توانیم دیجی کالا را به همه چیز بشناسیم. کالاهای دیجیتال، مواد خوراکی، کالای آشپزخانه و ….اما چطور دیجی کالا توانسته در میان فروشگاه های آنلاین در هر کالایی برترین جایگاه گوگل را از آن خود کند؟!

موفقیت دیجی کالا مدیون خدمات سئو و بازاریابی محتواست

تا چند سال پیش در مورد هر موضوع یا کالایی اگر در وب فارسی سرچ می کردید سایت هایی که در صفحه اول هم بودند محتوای خوب و قابل قبولی نداشتند. دیجی کالا با شناسایی فقر محتوایی در آن زمان و تمرکز بر تولید محتوای ارزشمند و رفع نیاز کاربر ، در آن زمان که بیشتر سایت ها کپی کار بودند و از تکنیک های سئو کلاه سایه استفاده می کردند.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید ساعت مچی بعنوان هدیه

نگاه و توجه کاربران دنیای وب را به سمت خود جذب کرد. در آن زمان گوگل اینقدر حرفه ای نبود، و با نوشتن محتوای خوب و ارزشمند و جلب رضایت کاربر تا حدی زیادی گوگل به این سایت ها ارزش و اعتبار می بخشید و بهترین جایگاه های خود را به آنها میداد. تولید محتوای ارزشمند و بازاریابی محتوا شروع فعالیت سئو در دیجی کالا بود اما همه چیز به همین ختم نشد.

دیجی کالا با خدمات سئو گوی رقابت را از رقبای خود ربود!

فعالیت دیجی کالا از نظر سئو تنها محدود به بازاریابی محتوا نشد! کم کم سایر جنبه های خدمات سئو مانند: لینک سازی داخلی صحیح،لینک سازی خارجی قوی، معماری اطلاعات، بهینه سازی تصاویر، تجربه کاربری ux خوب و … روی سایت خود اجرا کرد.

روز به روز با تقویت سئو سایت خود در تمامی حوزه های فعالیت اش گوی رقابت را از رقبای خود ربود. چه رقبایی که از قبل از او در آن حوزه فعالیت داشتند،  و چه رقبایی چون بامیلو که بعدها با سرمایه های میلیاردی وارد گود رقابت شدند. راز موفقیت دیجی کالا با تولید محتوای ارزشمند شروع شد و استمرار بر اجرای اصول سئو ادامه پیدا کرد.

درواقع دیجی کالا توانست با هماهنگ کردن خود با الگوریتم های گوگل بازی را برای سایر رقبا بسیار سخت کند. زیرا بسیار پیش تر از بسیاری شروع کرده بود و درست و صحیح ادامه داده بود. اعتماد و اعتبار سهم بزرگی از بازار مشتریان را کسب کرده بود. با تولید محتوا و استمرار بر سئوسایت در تمام زمینه های کاری خود در برترین لینک های گوگل قرار داشت تا جایی که دیگر اکثر مردم دیجی کالا را به عنوان یک برند فروشگاه اینترنتی که هر چیزی لازم داشته باشند می توانند آن جا پیدا کنند شناختند.

بیشتر بخوانید:  پرطرفدارترین موزه‌های اروپا از دید توریست‌ها

تا جایی که دیگر برای یافتن کالای مورد نظر خود مستقیما با سرچ برند دیجی کالا مستقیما وارد سایت دیجی کالا شدند. درواقع دیجی کالا با استفاده از خدمات سئو شروع کرد، در بستر گوگل دیده شد. با مشتری مداری اعتماد و اعتبار کسب کرد و به برندینگ رسید.

راز موفقیت دیجی کالا چی بود؟ خدمات سئو یا برندینگ؟

به اعتقاد بسیاری استفاده از خدمات سئو راز موفقیت دیجی کالا بوده است. اما برخی هم معتقد هستند راز فروش میلیاردی دیجی کالا برندینگ آن است. اما به راستی راز موفقیت و فروش میلیاردی دیجی کالا خدمات سئو بوده است یا برندینگ؟

پاسخ به این سوال به سختی جواب اول مرغ بود یا تخم مرغ نیست. حداقل تفسیر ما که سال هاست در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنیم این است که دیجی کالا با سئو شروع کرد، دیده شد و به برندینگ رسید. ما هم قبول داریم بخش بزرگی از درآمد میلیاردی دیجی کالا به دلیل برندینگ آن است. اما مهم این است که چطور به یک برند تبدیل شد.

شاید بگویید که برندینگ نیاز به سرمایه های بزرگی برای تبلیغات دارد و … اما دیجی کالا بدون این سرمایه های بزرگ برندینگ خود را ساخت. خب چطور؟!

با پول نمی شود همه چیز را خرید!!

حتما شنیده اید که ارزش زمان بیشتر از پول است. باید بگوییم ارزش اطلاعات از زمان و پول هم بیشتر است. دیجی کالا در شروع فعالیت خود یک استارتاپ جوان بود و خبری از سرمایه های بزرگ و پشتوانه های مالی نبود. اما دیجی کالا از همان ابتدا استراتژی و پلن برندینگ داشت.

بیشتر بخوانید:  کدام کابینت برای آشپزخانه شما مناسب است

چون سرمایه بزرگی برای تبلیغات و ساخت برندینگ نداشت به دنبال راه های کم هزینه گشت. سئو دانشی بود که آن زمان کم تر کسی شناختی از آن داشت. اما مدیران دیجی کالا با بررسی و ارزیابی بازار رقابت و مشخص کردن نقاط ضعف رقبا و نیاز مشتریان، که فقر محتوایی بود و تمرکز بر آن برای خود یک مزیت رقابتی ساختند.

با محتواهای کاربر پسند در گوگل مطرح شدند و با استفاده از خدمات سئو تقویت سئو سایت خود به مرور در برترین لینک های گوگل قرار گرفتند. درواقع دیجی کالا هم تبلیغ کرد و دیده شد اما با کم ترین هزینه و در فضای رایگان گوگل. به مرور با رعایت سایر جنبه های ساخت برندینگ مثل: مشتری مداری، پاداش به مشتریان وفادار،فعالیت در شبکه های اجتماعی، افزایش اعتماد مشتریان و …برندینگ خود را ساخت.

آیا هنوز هم می توانیم با خدمات سئو دیجی کالای خودمان را بسازیم؟

دیجی کالا تا چند سال پیش آنقدر خوب عمل می کرد که یافتن نقطه ضعف برای آن بسیار دشوار و نزدیک به صفر بود. حتی بامیلو که با هدف حذف دیجی کالا آمده بود با سرمایه بزرگ میلیاردی که صرف تبلیغات کرد نتوانست دوام بیاورد و خودش حذف شد.

اما امروز اگر شبکه های اجتماعی را باز کنید پر از انتقاداتی است که از دیجی کالاست. همین نقاط ضعف می تواند نقطه باشد که اگر درست روی آن کار کنید موجب موفقیت شما شود. در دنیای سئو هیچ چیز همیشگی و دائمی نیست بنابراین اگر با یک استراتژی خوب و درست شروع کنید و از خدمات سئو به خوبی و البته در جای درست استفاده کنید می توانید دیجی کالای خودتان را بسازید!

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …