انواع روش های ایجاد لبخند زیبا

کامپوزیت دندان چیست؟

       sdgbtnymtibytrberyr 300x169 انواع روش های ایجاد لبخند زیبا

کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر امروزه نظر طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است؛کامپوزیت در واقع یکی از انواع روش های لمینیت دندان بوده که برای  اصلاح و یا طراحی لبخند در انسان به کار گرفته می شود.رزین کامپوزیت،ماده ای است که برای کامپوزیت کردن دندان از آن استفاده می شود؛این ماده در واقع همان ماده ای است که برای پر کردن دندان ها مورد استفاده واقع می شود.

یکی از بزرگترین تفاوت های کامپوزیت با سایر روکش های دندانی که در آزمایشگاه ساخته می شوند در این است که،متخصصان این ماده را به صورت لایه لایه مستقیما روی دندان قرار داده و به آن شکل و فرم می دهد تا به شکل ایده آل و مورد نظر خود برسد؛همچنین تمام لایه های کامپوزیتی که روی دندان قرار می گیرد پس از شکل دهی با استفاده از نور،بر روی دندان مستحکم می شوند.تطبیق دادن رنگ،ضخامت و خطوط کامپوزیت دندان،از جمله مهم ترین نکات این نوع روکش دندان بوده که بستگی به مهارت دندانپزشک دارد.

 ونیر چیست؟

ونیر ها در دو گروه کامپوزیت رزین و سرامیک(پورسلین) تقسیم بندی می شوند؛همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم کامپوزیت دندان ، به صورت لایه لایه روی دندان قرار داده شده و توسط متخصص به صورت دلخواه فرم داده می شود در حالی که ونیر های پورسلین یا سرامیکی به صورت سفارشی برای هر دندان ساخته می شود؛در واقع این نوع ونیر مانندناخن مصنوعی بر روی قسمت جلویی دندان قرار می گیرد که باعث می شود دندان های فرد کاملا طبیعی به نظر برسند.

کامپوزیت دندان چه کاربرد هایی دارد؟

کامپوزیت ها به علت کاربردهایی که در دندانپزشکی دارد و همچنین زیبایی که به دندان ها می بخشد بسیار مورد توجه واقع شده است؛بیشترین استفاده ای که از کامپوزیت های ونیر به عمل می آید در راستای زیبا سازی دندان ها می باشد ولی به طور کلی برای معرفی کاربردهای کامپوزیت ونیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای پر کردن فاصله بین دندان هایی فاصله دار
  • تغییر دادن یا روشن تر کردن رنگ دندان ها
  • برای ترمیم دندان هایی که گوشه شان شکسته و یا لب پر شده است (در موارد بزرگتر باید از روکش دندان استفاده کرد)
  • برای پر کردن قسمت هایی از دندان که به علت برداشتن پوسیدگی دندان،از دست رفته است
  • برای طراحی لبخند و زیباتر به نظر رسیدن دندان ها
بیشتر بخوانید:  دکتر واژینوپلاستی و هزینه جراحی لابیاپلاستی

مراحل انجام کامپوزیت دندان

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که کامپوزیت دندان چگونه انجام می شود؟ برای رسیدن به پاسخ سوال خود بهتر است این قسمت مقاله را مطالعه نمایید.

اولین نکته ای که باید بدانید این است که بر خلاف لمینت سرامیکی دندان،تمامی مراحل کامپوزیت دندان طی یک جلسه درمان انجام میگیرد؛ چراکه کامپوزیت ها نیازی به ساخته شدن در آزمایشگاه نداشته و توسط خود دندانپزشک مستقیما پس از قرار دادن روی دندان فرم داده می شوند.کامپوزیت کردن دندان طی 7 مرحله انجام می گیرد،این مراحل به شرح زیر هستند:

1.اولین مرحله شامل  تمام فعالیت های درمانی و زیبایی دندان مانند لیفت لثه و… می شود.

2.آماده سازی جزئی روی دندان بیمار در صورت نیاز

3.انتخاب رنگ مورد نظر برای دندان های بیمار

4.ایزوله کردن،استفاده از اسید،شستن و در نهایت خشک کردن دندان ها

5.شروع فعالیت کامپوزیت کردن دندان ها با استفاده از انواع مختلف کامپوزیت

6.تکمیل ونیر کامپوزیت و پولیش کردن کامپوزیت

7.شست و شوی لثه ها پس از اتمام کار

کدام افراد نباید از کامپوزیت استفاده کنند؟

بیشتر بخوانید:  معرفی شغل هیجان انگیز پیچ و رولپلاک سنگ نما با طناب

به طور کلی می توان گفت اکثر افراد می توانند برای اصلاح طرح لبخند خود از کامپوزیت استفاده کنند ولی لازم است بدانید که لمینت دندان و کامپوزیت به طور کلی برای زیباسازی  و رفع نواقص زیبایی دندان هایی که اساسا سالم هستند مورد استفاده قرار می گیرند.افرادی که از پوسیدگی دندان،کجی شدید دندان و دیگر مشکلات دندان و لثه رنج می برند،لازم است ابتدا برای رفع این نواقص توسط یک متخصص ویزیت شوند و سپس برای کامپوزیت کردن اقدام نمایند.

به طور کلی افرادی که از مشکلاتی که در ادامه به معرفی آن می پردازیم برخوردار باشند،قبل از برطرف کردن مشکلشان نمی توانند برای کامپوزیت کردن دندان های خود اقدام کنند.

  • افرادی که دندان قروچه می کنند
  • افرادی با بهم ریختگی دندانی زیاد
  • افرادی که سایش دندانی دارند
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی کنند
  • افرادی که از بیماری های لثه رنج می برند.

لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

dvg5ybujburyetvr 300x225 انواع روش های ایجاد لبخند زیبا

کامپوزیت دندان(لمینت سرامیکی)

لمینت دندان در واقع پوسته هایی با ضخامت بسیار کم هستند که پس از تراش دادن و قالبگیری دندان ها،متناسب با ویژگی ها و شکل های دندان هر شخص مختلف به صورت منحصر به فرد ساخته می شود.ساخت این پوسته ها در محیط آزمایشگاهی  با استفاده از موادی با رنگ طبیعی و نزدیک به رنگ دندان های فرد صورت می گیرد.از لمینت ها برای طراحی لبخند استفاده می شود،لمینت های ساخته شده در آزمایشگاه بر روی بخش جلویی دندان متصل می شوند.لمینت ها به طور کلی به دو دسته ی لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم بندی می شوند،در مورد لمینت های کامپوزیتی پیش تر توضیح داده شده است.

از جمله کاربردهای لمینت سرامیکی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای زیباسازی و ترمیم دندان هایی که دچار تغییر رنگ و پوسیدگی شده اند.
  • برای پر کردن فاصله بین دندان ها
  • رفع به هم ریختگی جزئی دندان ها
  • برای بهبود و ترمیم دندان هایی که لب پر شده اند
  • بهبود بخشیدن به ظاهر دندان هایی که به صورت مادر زادی دارای لکه هستند
بیشتر بخوانید:  معرفی بروکر الیمپ ترید

بررسی تفاوت های  بین لمینت دندان و کامپوزیت دندان:

crteubin76u5tw 300x124 انواع روش های ایجاد لبخند زیبا

تفاوت میان لمینت دندان و کامپوزیت دندان

همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی از جمله روش هایی هستند که برای رفع بد فرمی جزئی دندان ها،رفع زردی و روشن تر کردن دندان ها و به طور کلی طراحی یک لبخند زیبا به کار برده می شوند.میان این دو روش زیباسازی دندان ها تفاوت هایی وجود دارد،از جمله تفاوت های میان لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماده هایی که در این دو روش به کار برده می شوند با یکدیگر متفاوت هستند
  • زمان لازم برای ساخت لمینت سرامیکی چیزی حدود سه هفته می باشد،این در حالی است که برای ساخت لمینت کامپوزیتی برای هر فک تنها یک جلسه کافی است.
  • برای ساخت لمینت سرامیکی به تراش دادن و قالبگیری از دندان ها نیاز است در صورتی که در لمینت کامپوزیتی این چنین نیست.
  • در لمینت های کامپوزیتی نیاز است هر یک سال یا بیشتر عملیات پولیش روی دندان ها صورت گیرد،در حالی که نوع سرامیکی آن نیازی به پولیش ندارد.
  • در لمینت های سرامیکی در صورتی که لمینت دچار شکستگی یا لب پر شدن شود،امکان ترمیم وجود ندارد در حالی که لمینت های کامپوزیتی به راحتی قابل ترمیم هستند.

منبع: dencareclinic.com

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …