سنگ مرمریت چیست؟

35tgc46cvy4 سنگ مرمریت چیست؟

میتوان گفت امروزه سنگ‌ها یکی از مصالح اصلی در ساخت و ساز هستند که برای تزئین و زیباسازی از آنها استفاده می‌کنند. رایج‌ترین سنگ‌ها شامل رسوبی، دگرگونی و آذرین است. سنگ مرمریت از سنگ‌های رسوبی محسوب می‌شود که به علت دوام بالا، استحکام و زیبایی آن از محبوبیت بالایی برخودار است. در ادامه با مزایای سنگ مرمریت آشنا می‌شویم. با همراه باشید.

در زبان انگلیسی سنگ مرمریت با نام Marble شناخته شده است. ایتالیا جزء اولین صادر کننده سنگ مرمریت در جهان است اما ایران دارای معادنی زیادی نیز هست. معادن این سنگ در سنندج، سیرجان، نیریز قروه، ازنا، الیگودرز و جنوب استان کرمان قرار دارد. زمانی که سنگ آهک در معرض فشار و حرارت قرار بگیرد، سنگ مرمریت را تشکیل می‌دهد.

سنگ مرمریت نسبت به دیگر سنگ‌های موجود درخشندگی بیشتری دارد و به همین علت در معماری مدرن کاربرد گسترده‌ای دارد. این سنگ در کشور ما از طرفداران زیادی برخوردار است و یکی از سنگ‌های پر فروش به شمار می‌آید. سنگ مرمریت در سه نوع سنگ کریستال، ابری و چینی وجود دارد.

مزایای سنگ مرمریت چیست؟

این سنگ‌ها با تراکم بالایی که دارند، از مقاومت فرسایشی خوبی برخوردار هستند. در مکان‌هایی که رفت و آمد زیادی دارند بهتر است از سنگ مرمریت استفاده نشود. زیرا فشار بیش از حد به این سنگ، باعث از دست دادن زیبایی، گود شدن و فرورفتگی در طی گذشت زمان می‌شود.

4tgv46 سنگ مرمریت چیست؟

این نوع سنگ‌ها مقاومت فشاری بیشتری نسبت به سنگ تراورتن و کمتر ازگرانیت دارند. سنگ مرمریت سطوح صاف و رگه‌هایی دارد که به راحتی قابل شناسایی است. ظاهر زیبای آن سبب شده تا تغییرات گسترده‌ای در فضای آشپزخانه، کفپوش‌ها، نشیمن، حمام، کانترتاپ و … ایجاد کند. رگه‌های کم در سنگ مرمریت نشانه کیفیت خوب سنگ است. این سنگ علاوه بر محیط خانگی در محیط اداری و سالن همایش مورد استفاده قرار میگیرد.

بیشتر بخوانید:  کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

یکی دیگر از مزایای سنگ مرمریت، تنوع رنگ آن است. همانطور که گفته شد، در ایران معادن زیادی وجود دارد که مرمریت‌هایی با رنگ و طرح مختلف در اختیار مردم قرار می‌دهند. این سنگ در برابر مواد شوینده و اسیدی مثل باران اسیدی و مواد شوینده قوی حساس است.

در حین فرایند برشکاری یا تراشکاری این سنگ‌ها ترک نمی‌خورند. زیرا از چقرمگی پایینی برخوردار هستند. به همین علت برای ساخت مجمسه از سنگ مرمریت استفاده می‌شود. سطح صاف و صیقلی سنگ مرمریت سبب شده تا به راحتی بتوان آن را تمیز کرد.

همچنین زمانی که سنگ مرمریت در طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار بگیرد، رنگ آن کمی تغییر می‌کند. سنگ مرمریت در محیط‌های داخلی و سرپوشیده ماندگاری بالاتری نسبت به فضای باز دارد و با توجه به وزن و تخلخلی که دارد فشار زیادی به ساختمان وارد نمی‌کند.

انواع سنگ مرمریت در بازار ایران شامل مرمریت خوی‌، هرسین‌، دهبید‌، کاشمر، بسطام، مهکام، کاپوچینو، سبز وار، آباده و سمیرم می‌شود.

مشخصات سنگ مرمریت

این نوع سنگ‌ها از از کربنات کلسیم یا همان کلسیت تشکیل شده است. رنگ مرمریت خالص سفید است و در ایران سنگ‌هایی با رنگ کرم یا سفید تقاضای زیادی دارد. این سنگ‌ها علاوه بر رنگ سفید در رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، قرمز و پرطلاووسی موجود هستند. رنگ‌های تیره مانند خاکستری و سیاه به دلیل ناخالصی‌های موجود در سنگ پدید می‌آیند. بسیاری معتقد هستند که هر ماده سنگی را که بتوان آن را صیقل داد به عنوان سنگ مرمریت می‌شناسند. اما از نظر فنی درست نیستند.

بیشتر بخوانید:  اگر جان خود را دوست دارید هیچ گیاهی را در این باغ لمس یا بو نکنید!

بافت این سنگ‌ها به گونه‌ای است که میتوانید کلسیت‌ها را در داخل آن مشاهده کنید. این توده‌های کلسیت زمانی ایجاد می‌شود که کربنات اصلی و مواد فسیل شده مجدداً تبلور شوند.هنگامی که ناخالصی‌هایی در سنگ آهک وجود داشته باشد، اثرات و تغییراتی در ترکیب معدنی ایجاد می‌شود.

سنگ مرمریت از سنگ‌های نرم به حساب می‌آیند که با اره‌های نرم در در معدن یا کارخانه تراشیده می‌شود. به دلیل نرم بودن آن خاصیت چکش‌خواری بیشتری نسبت به دیگر سنگ‌های سخت دارد. جالب است بدانید با اضافه کردن رزین و اپوکسی به سنگ مرمریت، می‌توان مقاومت و پایداری سنگ را افزایش داد. توصیه می‌شود از این نوع سنگ در شرایط آب و هوایی که ثبات ندارد، مورد استفاده قرار نگیرد.

45vtg45 سنگ مرمریت چیست؟

هنگام خرید سنگ مرمریت باید به طبیعی و مصنوعی بودن سنگ مرمریت توجه داشته باشید. سنگ مرمریت مصنوعی را می­توان مطابق سلیقه خود سفارش دارد. همچین سنگ مرمریت مصنوعی وزنی سبک و نصب راحت‌تری دارد.

سنگ‌های مرمریت دارای کانی‌هایی هستند که سبب شده این سنگ‌ها از تنوع زیادی برخوردار شود. این کانی‌ها عبارتنداز:

  • کلریت یا سیلیکات: رنگ سبز را بوجود می‌آورد
  • کربن: طیف رنگی خاکستری یعنی سفید تا مشکی را تشکیل می­دهد
  • هموتیت یا کربنات منگنز: رنگ قرمز را ایجاد می­کند
  • لیمونیت: رنگ زرد و کرم را به سنگ می­بخشد

 

کاربرد سنگ مرمریت

این سنگ کاربرد گسترده‌ای نمای داخلی ساختمان دارد. البته باید توجه داشت که سنگ مرمریت در هر بخش ساختمان نمی‌توان مورد استفاده قرار بگیرد. راه پله‌ها و پله‌هایی که ضخامت ۳ و ۴ سانتی‌متر دارند، از سنگ مرمریت استفاده می­کنند. به دلیل منیزیم موجود در سنگ مرمریت، وزن بالایی نسبت به سنگ آهکی دارد.

بیشتر بخوانید:  آدم‌ربایی‌های مرموز با پایان‌های غیر منتظره

در زمان یونان باستان نیز از این سنگ برای مجسمه­سازی و ساختمان‌ها استفاده می­کردند. حتی موزه‌ها و گالری‌های معروف بخش‌هایی را برای نمایش سنگ مرمریت اختصاص داده‌اند.

امروزه از سنگ مرمریت برای تزئین دیوار، استفاده روی کابینت، کانتر آشپرخانه و روشویی دستشویی استفاده می­کنند. از این سنگ میتوان در کنار انواع دکوراسیون‌ها استفاده کرد. زیرا تنوع رنگی زیادی دارد.

فاکتورهای تعیین کننده قیمت سنگ مرمریت

قیمت سنگ‌ مرمریت به دلیل نوسانات بازار، در حال تغییر است و قیمت ثابتی ندارد. مهم‌ترین فاکتورهایی که در تعیین قیمت سنگ نقش دارند، شامل موارد زیر هستند:

هرچه سنگ مرمریت خالص‌تر باشد، قیمت آن افزایش می­یابد. نوع سنگ مرمریت نیز در تعیین قیمت نقش مهمی دارد. زیرا این سنگ‌ها با توجه به معدن و نحوه فرآوری با یکدیگر متفاوت هستند. سنگ‌های مرمریت برخی از معادن، ساب­پذیری بالایی دارد. بنابراین اگر سنگی ساب بالایی داشته باشد، هزینه بالایی نیز دارد.

ابعاد سنگ مرمریت به صورت تایل 40 تا 120 سانتی‌متر و یا به صورت طولی و عرضی 30 و 40 و 60 سانتی‌متر در بازار عرضه میشود. قیمت این سنگ‌ها با توجه به ابعادی که دارد افزایش پیدا می­کند. هرچه ابعاد بزرگتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می­شود.

همه معادن، سنگ‌هایی که استخراج می­کنند تقریبا ویژگی‌های یکسانی دارند. اما معادنی مانند معدن شایان دارای سنگ مرمریت خالص و با کیفیت‌‌تری است. پس معدن نیز نقش زیادی در تعیین قیمت دارد.

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …