همه چیز در رابطه با فرش پشمی

%name همه چیز در رابطه با فرش پشمی

همه چیز در رابطه با فرش پشمی

همه چیز درباره فرش پشمی

پشم از پر کاربرد ترین الیاف ها می‌باشد که فرش های خیلی زیبا و متنوعی از این جنس تولید می‌شود. در ساختار فرش های پشمی از پشم طبیعی که همان پشم گوسفندان می باشد استفاده می‌شود، فرش های پشمی دو نوع ماشینی و دست‌باف دارد. نکته ی مثبتی که خیلی به چشم می‌آید این می باشد که این نوع فرش ها برای سلامتی انسان خطر ، آلرژی و آلرژی ایجاد نمی‌کند . در ادامه سمت دوستی کامل با فرش پشمی همراه ما باشید.

دسته بندی فرش های پشمی

پشم لیفی با شایستگی ارتجاعی می‌باشد که در لباس ها ، فرش ، پتوها و دیگرمحصولات نساجی کاربرد عملی دارد. نقطه فرق موارد جوراجور پشم از سایر الیاف فروموج طبیعی می باشد که در پشم موجود وجود دارد و به آن شایستگی الاستیسیته بالا ، حجیم بودن ، نمدی شدن می بخشد. همچینین چسبندگی داخلی الیاف که ناشی از ساختار فلسی شکل آن می باشد سبب نمدی شدن پشم می شود.

فرش های  پشمی از ترکیب سه نوع نخ بافته می‌شوند. که نخ های تار، پود ، خاب یا پرز را در بر میگیرد.

جنس نخ تار فرش پشمی صد در صد پنبه می‌باشد.نخ پود این فرش ها هم صد در صد جوت و یا کنف می باشد. نخ خاب نیز در فرش‌های پشمی، پشم خالص می باشد . همچنین الیاف فرش های پشمی عکس بید می باشند. اگر بخواهیم فرش های پشمی را دسته بندی کنیم به گروه های فرش پایان پشم و فرش کرک تقسیم می‌کنیم‌.

%name همه چیز در رابطه با فرش پشمی

فرش های پشمی در انواع مختلفی تولید می شوند

• فرش های پایان پشم:

رجشمار این نوع فرش های پشمی کمتر از ۴۰ می‌‌باشد همچنین اگر پایان تار و پود و نخ خاب فرش از پشم باشد به آن فرش پایان پشم می گویند.

بیشتر بخوانید:  بیت باکس چیست؟ تاریخچه و آموزش بیت باکس

• فرش های کرک:

جنس چله‌ی این نوع فرش های کرکی از جنس ابریشم و یا پنبه می‌باشد. و رجشمار این فرش های پشمی بین ۴۰ تا ۵۰ می باشد. نخ خاب این فرش‌ها هم از پشم گوسفندان می باشد.

ویژگی فرش های پشمی

طرح و رنگ قالی های پشمی، این فرش  ها را از دیگر فرش‌های ماشینی سوا می‌سازد. رنگ و لعاب فرش های پشمی چنان می باشد که قالی را خیلی شاد تر و جذاب تر از فرش های ماشینی دیگر نشان می‌دهد ، علاوه بر این ، این فرش های پشمی مشابه نوع دستبافت خود هستند.

از نظر مقاومت، مقاومت این فرش‌ها به گونه ای می باشد که برای انتخاب و استفاده چندین ساله بهترین مورد انتخابی هستند. در زندگی های آپارتمانی نگهداری فرش های دستباف به صورت طبیعی سخت تر از فرش های ماشینی می باشد. زیرا که این فرش ها صدمه پذیر تر هستند و همچنین در مکان هایی که رفت و آمد زیاد می باشد بهتر می باشد که مورد استفاده قرار نگیرد و فرش های ماشینی جانشین آن شوند. امروزه به دلیل ارزش مناسب و تنوع رنگ و طرح‌ریزی هایی با تنوع بالا ، از فرش های ماشینی بیشتر از فرش های دستباف استفاده میشود.

فرش های ماشینی پشمی

گران ‌ارزش ترین نوع فرش ماشینی ، فرش های پشمی هستند که به دلیل نوع تار و پود خالص آن همچنین یکدستی و کیفیت بالا، این فرش ها را به درجه خاصی در نگاه مردم تبدیل کرده می باشد . فرش های پشمی  الیاف کوتاه و ايفاي نقش های ریز و قشنگ و مقاومت بالاتری نسبت به سایر فرش های ماشینی دارند. فرش های ماشینی پشمی نرمی و لطافت زیادی دارند ، طول سن این فرش ها نسبت به دیگر فرش های ماشینی بالاتر می باشد، در مساوی پا خوردگی و برگشت پذیری مقاوم اند، در مقابل حرارت آتش هم مقاومت می‌آوردند ، بهترین عایق در مساوی سرما و گرما هستند و همچنین عکس لک می‌باشند و در صورت برخورد و نشستن گرد و گردوخاک و لک بر روی آن ها به آسودگی پاک می‌شوند.

نقص های فرش ماشینی پشمی

هنگام خرید و انتخاب فرش های ماشینی پشمی باید توجه کرد که نقصانی چون: رفوی قابل‌رویت، تاب خوردگی،پارگی نخ تار یا پود، پشت ریختگی ، شکستگی و نقص در نقشه، عدم یکنواختی در تراش و رنگ قالی در ساختار فرش وجود نداشته باشد‌. علاوه بر این ها باید بررسی کرد ‌که چسب مصرف‌شده در پشت قالی گرفتار سوختگی یا تحول رنگ نشده باشد و این چسب نباید از پنج درصد وزنی بیشتر شود.

یکی از نکات حائز اهمیت دیگر این می باشد که فرش وزن مناسب باشد و بیش از حد سنگین به حساب نیاید.

علاوه بر این، شناخت الیاف های مورد استفاده در فرش های ماشینی پشمی هم خیلی مهم می باشد. زیرا در صورت مرغوب نبودن الیاف، ممکن می باشد استفاده از قالی آلرژی و آلرژی های پوستی را به همراه داشته باشد .

فرش‌های پشمی مدرن

در عصر مدرن امروزی و در کنار طرح های سنتی فرش‌های ماشینی پشمی طرح های مدرن هم با تولید می رسند. فرش های پشمی مدرن را با در نظر گرفتن  مدل وسایل منزل ، نوع دکوراسیون و سمت ایجاد فضای گرم ، در منزل به کار می‌برند. فرش های پشمی دارای تنوع رنگ هستند و به آسودگی میتوان آن ها را با دکوراسیون منزل هماهنگ کرد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر فرش تبریز

فرش‌های پشمی مدرن هم مشابه فرش‌های اکریلیک ، دارای ابعاد و اشکال جوراجور و مختلفی هستند که این سریال ، طرح های مربع، مستطیل، دایره و بیضی را در بر میگرد. همچنین فرش های مدرن پشمی دارای طرح های هندسی، سنتی، گل برجسته و … می باشند.

%name همه چیز در رابطه با فرش پشمی

فرش پشمی مدرن

ساختار فرش های پشمی

علاوه بر نخ‌های تار و پود و خاب نخ های دیگری هم در ساختار این فرش ها استفاده میشود اما بیشترین کاربرد را همان نخ‌های تار و پود و خاب دارند.

در پایان فرش ها نخ تار و پود از جنس‌های پنبه، پلی‌استر و جوت هستند. اما جنس نخ خاب یا پرز در فرش ها گوناگون می باشد .نخ خاب یا پرز همان نخی ست که در آشکار فرش به چشم می‌خورد   و سوا سازی آن ها در چهار گروه : اکریلیک ، پشمی ،پلی استر و پلی پروپیلن دسته بندی می‌شود.

%name همه چیز در رابطه با فرش پشمی

فرش پشمی پایان پشم با تار و پود پنبه

در فرش پشم از الیاف طبیعی پشم استفاده می‌شود و این نوع پشم به گونه ای می باشد که با الیاف مصنوعی چون: اکریلیک، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و نایلون قابل‌مقایسه نیست.

فرش های پشمی اکثرا خیلی ریز بافت می‌باشند و همچنین بها هنری زیاد هم دارند . پشم مناسب برای قالی‌بافی ضخامتی در حدود ۳۰ الی ۴۰ میکرون دارد و از آن برای پرز و گوشت فرش ، شیرازه فرش و در اقوامی مشابه قشقایی ، بلوچ و ترک برای تار پود نیز نیز مصرف می‌شود .

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر گچمه بافی

گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد هست، هنري مرکب از گليم …