میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

dragon fruit میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

با «میوه اژدها»، خواص و نحوه خوردن آن آشنا شوید

میوه اژدها یا دراگون فروت میوه چند نوع کاکتوس است که در رنگ های زرد ، قرمز و بنفش تولید می شود. میوه اژدها حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین ث است که میتواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

میوه اژدها  ( به انگلیسی :  Pitaya ) به نام دراگون فروت (dragon fruit) ، پیتایا و گلابی توت فرنگی هم شناخته می شود که میوه چند نوع کاکتوس است. میوه اژدها بومی مکزیک و آمریکا مرکزی و آمریکا جنوبی است و در کشورهای آسیای جنوب شرغی از جمله ویتنام ، تایوان ، جزیره اکیناوا در ژاپن ، جنوب چین ، مالزی و فلیپین و فلسطین هم کشت می شود.

کاکتوس مادر میوه اژدها در شب شکوفه می کند و شکوفه هایی بزرگ دارد که به قطر 25 سانتی متر می رسد و به نام گل شب یا ملکه شب شناخته می شود.

مصرف یک وعده 100 گرمی میوه اژدها 264 کالری ، 11 درصد ویتامین ث و 3.5 درصد پروتئین مورد نیاز روزانه را تامین می کند. مقدار آنتی اکسیدان در میوه اژدها بالا است و مصرف مداوم آن باعث بهبود آسم و سرفه های شدید می شود و برای  پیشگیری از سرطان روده بزرگ و دیابت و کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون مفید است.

لیکوپن موجود در دراگون فروت با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

از آنجا که میوه اژدها از کاکتوس های  متنوعی تولید می شود در 6 رنگ روانه بازار شده است که هر رنگ طعم و مزه خاص خودش را دارد.

 

میوه اژدها بسیار آبدار است و طعمش ترکیبی از کیوی و گلابی است ، دانه های درون میوه ریز و سیاه رنگ هستندو با کاشت و پرورش آن ها میتواند کاکتوس جدیدی بوجود آورد.

انواع رنگ میوه اژدها

میوه سفید با پوست قرمز

میوه و پوست قرمز یا بنفش ارغوانی

میوه صورتی با پست قرمز

میوه سفید با پوست صورتی

دو نوع کمیاب تر میوه اژدها : میوه سفید با پوست زرد  و میوه قهوه ای با پوست سفید

میوه اژدها زرد نسبت به میوه اژدها قرمز کمیاب تر است.

هر چه رنگ قرمز میوه بیشتر باشد ، آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه های سفید دارد.

خواص میوه اژدها

میوه اژدها سرشار از آنتی اکسیدان هایی مثل فلاونوئیدها ، اسید فنولیک و بتاسیانین است و فیبر زیادی دارد و به کاهش قند خون کمک میکند.

بیشتر بخوانید:  خواص ذرت؛ 8 خاصیت ویژه ذرت برای سلامتی

این میوه حاوی پری بیوتیک است که به تغذیه پروبیوتیک های روده کمک میکند و در نتیجه باعث بهبود دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن می شود.

دراگون فروت منبع خوبی برای فیبر ، لیکوپن ، کاروتن ، ویتامین ث ، نیاسین و ریبوفلاوین ، منیزیم ، کلیسیم ، فسفر ، آهن و سدیم است.

dragon fruit 1 میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

مزرعه پرورش میوه اژدها

تقویت سیستم گوارش با میوه اژدها

دراگون فروت سرشار از الیگوساکارید هاست که به رشد باکتری های مفید یا پروبیوتیک های روده از جمله لاکتوباسیل و بیفیدوباکتری ها کمک میکند و باعث هضم یکنواخت مواد غذایی می شود.

فیبر بالای دراگون فروت به بهبود حرکات روده و ترشحات آب گوارشی کمک میکند و با تنظیم عملکرد روده ها مانع از ایجاد یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر و سرطان روده می شود.

دراگون فروت و درمان فشار خون بالا

در درمان های سنتی ، میوه اژدها برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود.

کنترل دیابت با میوه اژدها

یک میوه کامل 60 کالری و 8 گرم قند دارد ، این میوه برای پیشگیری و کنترل دیابت نوت 2 مفید است. دانه های میوه به تنظیم سطح گلوکز خون کمک میکنند.

مصرف منظم میوه اژدها با کاهش سطح قند خون در ارتباط است. در مطالعه ای که سال 2017 در پیش دیابتی ها انجام شد ، افرادی که میوه اژدها مصرف کردند ، میزان قند خونشان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

دراگون فروت برای پیشگیری از پیری زودرس

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و با اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن مقابله کرده و روند پیری را کند می کند و باعث می شود پوست جوان و شاداب به نظر برسد. میتوانید از ترکیب میوه اژدها و ماست ، ماسک جوانسازی برای پوست درست کنید و هفته ای یک بار از آن استفاده کنید.

مصرف دراگون فروت به تنظیم چربی پوست کمک می کند و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می نماید.

برای تاثیر بیشتر میتوانید از پوره میوه اژدها روی قسمت های ملتهب و آکنه پوست به عنوان یک پماد موضعی استفاده کنید.

استفاده موضعی از پوره دراگون فروت یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش التهاب و قرمزی آفتاب سوختگی است به خصوص اگر با آب خیار و عسل ترکیب شود .

dragon fruit 2 میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

میوه اژدها زرد

پیشگیری از بیماری های مزمن با دراگون فروت

این میوه سرشار از آنتی اکسیدان است و از آسیب به سلول ها و افزایش التهاب در بدن جلوگیری می کند. به علاوه آنتی اکسیدان ها از بروز بیماری های مزمن مثل سرطان ، بیماری های قلبی ، دیابت و التهاب مفاصل پیشگیری می کند.

بیشتر بخوانید:  پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

فیبر بالای دراگون فروت علاوه بر این که به هضم بهتر غذاها کمک میکند ، از ناراحتی های گوارشی مثل درد معده جلوگیری کرده و از بروز بیماری دیابت و بیماری های قلبی پیشگیری میکند و از سرطان روده بزرگ پیشگیری می نماید.

مصرف میوه اژدها به طور غیر مستقیم باعث تنظیم سطح کلسترول خون شده و از رسوب در عروق خونی جلوگیری میکند و احتمال ابتلا به تصلب شرائین یا سکته را کاهش میدهد.

تاثیر میوه اژدها بر تقویت سیستم ایمنی

یکی از میوه هایی که باعث تقویت سیستم ایمنی می شود دراگون فروت است. ویتامین ث موجود در این میوه گرمسیری به تقویت گلبول های سفید کمک کرده و از شما در مقابل عفونت محافظت می کند.

مصرف ویتامین ث کافی در بدن باعث تحریک فعالیت سایر آنتی اکسیدان ها می شود .

مقدار بالای پلی فنول و فلاونوئید موجود در میوه اژدها قرمز به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند که این امر تاثیر بسزایی در پیشگیری از تکثیر سلول های سرطانی دارد.

پیشگیری از کم خونی فقر آهن با میوه اژدها

دراگون فروت سرشا از آهن است و گزینه ای مناسب برای درمان و پیشگیری کم خونی فقر آهن محسوب می شود. آهن موجود در این میوه به اندازه آهن موجود در گوشت ، ماهی و حبوبات است و میتواند جایگزینی مناسب برای رژیم غذایی گیاهخواران باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث افزایش تعداد پلاکت های خون شدن و تب دنگی را درمان کرده و باعث بهبود سریعتر این بیماری می شود.

dragon fruit 4 میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

میوه اژدها بنفش ارغوانی حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان است

دراگون فروت و سلامت چشم

مواد موجود در میوه اژدها به مهار رشد پروتئین سیتوکروم P450 موجود در کبد کمک می کند. این پروتئین با بروز گلوکوم مادرزادی مرتبط است. از سویی دیگر بتاکاروتن موجود در این میوه به محافظت از چشم  در مقابل رادیکال های آزاد کمک میکند و مانع از تخریب لایه های چشم و آب مروارید می شود.

تقویت دندان و استخوان با دراگون فروت

مقدار کلسیم موجود در دراگون فروت نسبت به سایر میوه ها بیشتر است و به سلامت دندان ها و تقویت استخوان ها کمک میکند. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات که ت رکیب خوبی از مواد مغذی ، پروتئین و کلسیم داشته باشند برای تقویت تراکم استخوان ها ضروری است.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص سمنو

مصرف میوه اژدها در بارداری

مصرف این میوه در بارداری از کم خونی جلوگیری می کند ، بر اساس یافته های محققان ، مصرف آب میوه اژدها قرمز درمانی جایگزین برای کم خونی بارداری محسوب می شود.

دراگون فروت حاوی آهن ، ویتامین های گروه ب و فولات است. بر اساس مطالعات انجام شده آهن از کمبود هموگلوبین و بروز کم خونی باردرای پیشگیری میکند و ویتامین های گروه ب و فولات به  تقویت انرژی کمک کرده و مانع از بروز نقص هنگام تولد می شوند.

از سویی دیگر خواص ملین میوه اژدها به کاهش یبوست باردرای کمک می کند.

کلسیم و منیزم موجود در آن برای بهبود رشد استخوان های جنین مفید است.

سلامت و تقویت موها

میوه اژدها همانطور که در بالاتر خواندید ترکیبی بسیار مناسب برای کمک به تقویت و رشد موها است و گنجاندن آن در رژیم غذایی به کاهش ریزش مو کمک می کند.

از آب میوه اژدها میتوانید به عنوان نرم کننده و ترمیم موهای رنگ شده استفاده کنید. استفاده از آب این میوه روی پوست سر به تقویت فولیکول های مو کمک می کند و باعث می شود موهایی صاف و سالم داشته باشید.

dragon fruit 5 میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن آن

روش مصرف میوه اژدها

احتیاط در مصرف میوه اژدها

میوه اژدها سدیم بالایی دارد بنابراین مصرف آن برای بیماران مزمن کلیوی مفید نیست.

روش مصرف میوه اژدها

میوه اژدها را تمیز بشویید ، میتوانید برای این که از تمیز شدن آن مطمئن شوید با اسفنج یا مسواک همه شیارهای میوه را کاملا تمیز کنید و خشکش کنید.

میوه اژدها را با چاقویی تیز به صورت عمودی دو نیم کنید.

قسمت نرم داخل میوه را میتوانید با قاشق برداشته و میل نمایید یا این که با چاقو به حالت شطرنجی برش بزنید و در ظرفی دیگر یا روی دسر سرو نمایید یا به اسموتی اضافه کنید.

شیارهای روی میوه اژدها نشان دهده کاملا رسیده بودن آن است.

وجود رنگ سبز روی پوست میوه اژدها نشان دهنده کامل نرسیدن آن است.

میوه اژدها کاملا رسیده باید رنگ قرمز روشن داشته باشد.

وجود لکه های تیره یا کبود مثل لکه هایی که روی موز دیده می شود نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن میوه است.

میوه اژدها رسیده حالت نرم دارد ولی نباید خمیری باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست آشنایی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …