لباس های سنتی هندوستان

1608440718 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس های سنتی هندوستان

لباس‌های سنتی هندی، بر اساس مناطق جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، فرهنگ و اقوام مختلف از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است. هند یک کشور چند فرهنگی است. هر کدام از این فرهنگ‌های متفاوت تاریخ و سنت‌های خود را دارند و قدمت آنها اغلب به هزاران سال پیش می‌رسد. از سویی دیگر، این فرهنگ‌ها دارای طیف متنوعی از عناصر فرهنگی هستند و در مسائلی مانند دین، زندگی سنتی، غذاهای روزانه و لباس با یکدیگر فرق دارند.

در عصری که بیشتر کشورهای دنیا در حال غربی کردن جوامع خود و جهان شدنی هستند، هند موفق شده تا با استفاده از لباس‌های سنتی مردمش، فرهنگ غنی خود را حفظ کند. لباس‌ها و پوشاکی که هندی‌ها استفاده می‌کنند، بسیار گسترده و گوناگون است؛ به طوری که برای هر مراسمی، لباس مختص آن را بر تن می‌کنند. لباس‌هایی که در هند مورد استفاده است، طی زمان به تکامل رسیده‌اند.

1608440720 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس‌های سنتی هندی از منطقه‌ای به منطقه‌ی دیگر متفاوت است

Sari(ساری):

بدون شک نام ساری را تابحال بارها در جاهای مختلف شنیده اید و آنقدر معروف است که حتی شنیدن نام آن ما را به یاد هند و داستان هایش می اندازد. یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین لباس های زنان هندی، ساری است. ساری، تکه ای پارچه به طول ۴ تا ۸ متر و عرض ۶۰ الی ۱۲۰ سانتیمتر است که بر روی بدن در سبک های مختلف پیچیده شده است.

بیشتر بخوانید:  پیر ترین انسان با 256 سال سن و 23 همسر +عکس

جالب است بدانید امروزه ساری دیگر فقط محدود به هند نیست و این لباس نه تنها در هند بلکه در کشورهای دیگر دنیا هم توسط افراد زیادی پوشیده می شود.

برای پوشیدن ساری باید در قسمت بالاتنه، لباسی آستین کوتاه پوشید و سپس ساری را به تن کرد تا لباس پوششی کامل را برای بانوان به ارمغان آورد. البته این روزها قسمت بالاتنه ی ساری نیز قسمتی از همین لباس محسوب شده و به عنوان قسمتی از ساری به فروش می رسد اما در قدیم این دو قسمت جدا بودند.

جالب است بدانید که پوشیدن ساری در هند به معنای فضل و بخشش آن فرد است، یعنی نوع پوشش باید ارتباط مستقیمی با خلق و خوی فردی که آن را می پوشد داشته باشد. مرسوم ترین فرم ساری، ساری ابریشمی، kanjivaram sari و banarasi sari است. استایل پوشیدن این لباس در هر منطقه ای از هند با جای دیگر فرق دارد. بعضی ها آن را با یک pallo (پالو) در جلو و برخی هم آن را با پالو که در پیشت آویزان می شود می پوشند. این لباس به خانم ها زنانگی ظریفی می بخشد. قدمت ساری به ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد.

1608440722 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس‌هایی که در هند مورد استفاده است، طی زمان به تکامل رسیده‌اند

بیشتر بخوانید:  عکس نوشته آهنگ های معروف خواننده ها | عکس پروفایل عاشقانه آهنگ های خوانندگان مشهور

لباس سنتی Salwar Kameez (سالوارکیمز)

Salwar Kameez یکی از معروف ترین و معمول ترین لباس های سنتی در هند است. Salwar kameez در بسیاری از مدل ها آمده و می تواند برای هر مناسبت استفاده شود. این لباس سنتی مردان و زنان جنوب آسیا و آسیای مرکزی است. این در درجه اول لباس های سنتی مردم هیمکلان پرادش، پنجاب و هریانا بود، اما اکنون هم در سایر نقاط کشور دیده می شود و هم در حال حاضر در این زمینه بسیار خوب است.

1608440724 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

معروف ترین و معمول ترین لباس های سنتی در هند است

Sherwani (شروانی)

Sherwani یک لباس سنتی است که توسط مردان در مراسم های رسمی پوشیده شده است. این ژاکت زانویی یا کت است که توسط اکثر مردان شمال هند پوشیده شده است. اما اکنون بسیاری دیگر آن را دنبال می کنند در مدل دیگر، طول آن تا زانو است که ژاکت achkan نامیده می شود. این یک لباس محبوب در مراسم عروسی است.

1608440726 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

این لباس سنتی هندی در جنوب هند پوشیده شده است

Panche or Lungi (لونگی یا پنچه )

یکی از لباس های بسیار پر طرفداری که هم مردان و هم زنان هندی آن را می پوشند، لونگی نام دارد. لونگی پارچه ای نخی و رنگارنگ است که بیشتر در مراسم های غیر رسمی پوشیده می شود. این لباس سنتی هندی در جنوب هند پوشیده شده است. جنس آنها از ابریشم یا پنبه است و در گرمای تابستان یک امداد بزرگ است. امروزه مردم کشورهای دیگر مانند بنگلادش، برونئی، اندونزی، مالزی، میانمار و سومالی، به دلیل گرما و رطوبت، از این لباس استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:  طالع بینی هفتگی 15 آذر تا 21 آذر 99

1608440728 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

لباس های سنتی هندی

Salwar Kameez And Churidar (شلوار قمیض و چوریدار ):

از لباس های سنتی هندی که توسط خانم ها در مناطق کشمیر و پنجاب پوشیده می شود، شلوار قمیض و چوریدار است که از یک لباس بلند راحتی تا بالای قوزک پا و شلوار بلندی که روزی قوزک پا کاملا تنگ و محکم است، تشکیل شده است. خانم های هندی مخصوصا در مناطق گفته شده، از طرفداران پر و پا قرص این لباس هستند.

1608440732 robeka.ir لباس های سنتی هندوستان

مدل لباس های هندی

Kurta pyjama:

این لباس یک لباس مردانه است که در همه جای هند پوشیده می شود. چه کارناوال باشد و چه یک مراسم باشکوه فرقی ندارد، kurta با pyjama یا churidaar پوشیده می شود. این لباس یک لباس گشاد بلند و یقه ایستاده است که با چند دکمه در بالا تزیین می شود.

در هند و کشورهای همسایه مانند بنگلادش و پاکستان وجود دارد. انواع مختلف اصلاح شده کرتاس وجود دارد که شامل لباس های شروانی، پاتانیا و غیره هستند. زنان نیز از کرتاس استفاده می کنند، اما معمولا آنها توسط کورتیس و دیگر نام ها نامیده می شوند.

برگرفته از سایت بیتوته

مطلب پیشنهادی

بیوگرافی بهمن دان بازیگر توانمند سینما و تلویزیون

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون   بیوگرافی و عکس های بهمن دان بهمن دان …