قطعات اصلی نوار نقاله

sldfkv90 b5iug95uyoi35jyij 300x171 قطعات اصلی نوار نقاله

یکی از تجهیزات مهم در کارخانجات تولیدی مواد غذایی، بهداشتی، دارویی، خطوط خردایش معدن و … نوار نقاله است که وظیفه جابجایی محصولات را بر عهده دارد. نوار نقاله کاربردهای زیادی دارد و ابتدایی ترین شکل آن را در فروشگاه‌های بزرگ مشاهده خواهید کرد؛ شما وسایل را بر روی نور نقاله قرار می‌دهید و با حرکت آن، وسایل به سمت صندوقدار هدایت می‌شوند. پله برقی هم نوعی نوار نقاله است که با تحمل وزن بالا، افراد زیادی را از یک نقطه به نقطه دیگر می‌رساند.

استفاده از نوار نقاله سرعت جابجایی را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید. تصور کنید شما قصد دارید یکی از محصولات کارخانه خود را از نقطه 1 به نقطه 2 برسانید؛ در این شرایط از یک نیروی انسانی کمک می‌گیرید. نیروی انسانی شروع به حرکت کرده و به دلیل سنگین بودن محصول، خستگی و عوامل دیگر، آن محصول با تاخیر به نقطه 2 خواهد رسید و حتی در بدترین حالت ممکن است به زمین افتاده و دچار شکستگی شود. استفاده از نوار نقاله تمامی این ریسک‌ها را به حداقل می‌رساند، زیرا هیچ خطری محصول و نیروی انسانی را تهدید نمی‌کند و در عین حال سرعت جابجایی بین دو محیط افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:  با هتل جهانگردی دیزین کرج آشنا شوید

قطعات نوار نقاله

ساختار نوار نقاله پیچیده نیست و تنها از چند جز ساخته شده که در کنار هم، نیروی لازم برای چرخیدن تسمه را تامین می‌کنند. نوار نقاله قابلیت نصب در هر محیطی، حتی مکان‌های بسیار کوچک را نیز دارد و علاوه بر کف، می‌توان آن را در سقف یا کنج اتاق قرار داد تا فضایی را اشغال نکند. مهم‌ترین قطعات یک نوار نقاله عبارتند از:

erlgkvet0bih59ybu9yu95uy 300x100 قطعات اصلی نوار نقاله

  • رولیک: یکی از مهم‌ترین قطعات نوار نقاله، رولیک آن است که تحمل وزن تسمه بر عهده آن است. این قطعه استهلاک کلی دستگاه را به میزان چشم گیری کاهش می‌دهد و در عین حال، به دلیل جنس مستحکم خود دارای مقاومت بالایی در برابر وزن ورودی از سمت تسمه است. این قطعه ممکن است در طولانی مدت به دلیل تحمل وزن بالا، دچار سایش شود و برای اینکه نوار نقاله به کارایی اولیه خود بازگردد، لازم است این قطعه را تعویض نمایید.
  • تسمه: محصولات بر روی تسمه نوار نقاله چیده شده و به کمک این قطعه به سایر نقاط محیط منتقل می‌شوند. تسمه‌ها دارای انواع زیادی بوده و هر کارخانه باید بسته به نیاز خط تولید خود، یکی از انواع لاستیک نوار نقاله را خریداری نمایید؛ تسمه نقاله‌ای که یک کارخانه تولید دارو استفاده می‌کند متفاوت با تسمه‌ای است که توسط یک کارخانه تولید حبوبات مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • گیربکس: توان تولید شده توسط موتور اصلی نوار نقاله، با کمک گیربکس نوار نقاله به سایر قطعات این دستگاه منتقل شده و نیروی لازم جهت حرکت تسمه نقاله را فراهم می‌سازد. گیربکس دور موتور را نیز کنترل کرده و نقش موثری در حرکت نقاله ایفا می‌کند.
  • غلطک ثابت و متحرک: در تمامی نوار نقاله ها یک غلطک در ابتدا و یک غلطک دیگر در انتهای آن قرار دارند که این دو غلطک در کنار هم به تسمه کمک می‌کند تا حرکت کرده و بتواند محصولات را جابجا نماید. امکان سایش این غلطک ها هم وجود دارد و در صورت مشاهده مشکل بر روی این دو قطعه، می‌توانید آن‌ها را با غلطک‌های جدید جایگزین کنید.
  • کاسه نوار نقاله : نوع خاصی از نوار نقاله به نام الواتور وجود دارد که به کاسه‌های زیادی مجهز شده است. الواتورها در صنایع غذایی کاربرد داشته و مواد غذایی با کمک کاسه‌های نصب شده بر روی نوار نقاله جابجا می‌شوند. امکان شکستگی یا ورود آسیب به این قطعات وجود دارد که در صورت نیاز، می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. تعویض این قطعات کار پیچیده ای نیست و به راحتی می‌توان کاسه جدید را در جای کاسه قبلی قرار داد.
بیشتر بخوانید:  (تصاویر) شیر ترسو برای زنده ماندن به درخت چسبید!

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …