روش های متفاوت بافت لیف

 different2 methods leaf3 weaving1 روش های متفاوت بافت لیف

 آموزش بافت لیف

لیف یکی از لوازمی هست که در اکثر دوش های ایرانی وجود دارند. لیف ها به اشکال مختلفی وجود دارند. براای عروس از لیف های زیبا در اشکال مختلف استفاده می شوند و برای کودکان از اشکال حیوانات. در ادامه چند مدل از لیف های بافتنی را آموزش داده ایم.

آموزش بافت لیف به شکل آسان :

برای بافت آسان ی لیف، ابتدا چند تا زنجیره بزنید. بستگی به میزان پایه های موردتان دارد، برای هر 10-12 پایه 4 تا زنجیره کافی هست. تمرکزفکر کنید اگر میزان زنجیره ها را زیاد بزنید. وسط لیف شما سوراخ بزرگی ایجاد می شود. بنابراین میزان آن ها را درست انتخاب کنید.

پس از زدن زنجیره های مورد نظر، زنجیره ی آخر را به زنجیره ی آغازین متصل کنید تا به شکل دایره شود. سپس از داخل آن پایه بلند و یا پایه کوتاه بزنید، این به سلیقه ی شما بستگی دارد. این کار را ادامه بدهید تا دور زنجیره با پایه های مورد نظر پر شود.

اکنون با پایه ی مورد نظرتان بین پایه های صف زیری 2 تا پایه ببافید. اگر 1 پایه ببافید، لیف شما جمع می شود و به صورت مخروط در می آید.

این کار را آنقدر ادامه بدهید تا دایره ی لیف به اندازه ی دلخواه شما در آید. البته تمرکزفکر داشته باید ابتدای کار را پایه کوتاه بزنید و بعد از چند صف پایه بلند بزنید. که لیف شما آسوده تر تا شود و خیلی پر نباشد (یعنی کلفت نشود).

البته می توانید آن ها را هم پایه کوتاه بزنید بستگی به شما دارد. پس از این که دایره ی شما آماده شد یک قسمتی را برای دسته ی لیف قرار بدهید و تنها همان اقبال را ببافید به این صورت که پایه بلند بزنید و صف بعدی را دقیقا روی پایه ی بعدی ببافید و لزومی به افزایش زدن و یا بین پایه ها زدن نیست زیرا می خواهید یه اقبال را به صورت صاف برای دسته ی لیف آماده کنید.

بیشتر بخوانید:  تمیز کردن لکه های رنگ از روی لباس

پس از اینکه به اندازه ی دلخواه تان رسید آن را کور کنید و یه اقبال دیگر دقیقا به همین اندازه و شکل ببافید.

در پایان دو اقبال را روی هم قرار بدهید، و لبه های آن را به جز قسمتی که دست به داخل لیف می رود را به وسیله ی پایه کوتاه به هم وصل کنید.

این مدل آسان ترین مدل بافت لیف هست. شما می توانید اکنون گل هایی را ببافید و به آن متصل کنید.

بافت لیف دوش به شکل ماهی :

different2 methods leaf3 weaving2 روش های متفاوت بافت لیف

طرز بافت لیف به شکل ماهی

برای بافت لیف به شکل ماهی، مدل های متفاوتی وجود دارد. این بافتی که به شما آموزش می دهیم فانتزی تر و زیباتر هست مخصوصا برای لیف دوش عروس خانم ها.

برای بافت لیف می توانید به صورت دو لایه ببافید و یا دو لایه سوا ببافید و بعد به هم وصل کنید.

ابتدا حلقه ای از زنجیره ببافید و سپس در حلقه جادویی 3 زنجیره،2 پایه بلند، 1 زنجیره، 3 پایه بلند، 1 زنجیره، 3 پایه بلند، 1 زنجیره، 3 پایه بلند ببافید.

3 زنجیره،2 پایه بلند، 1 زنجیره، 3 پایه بلند در ابتدای هر رج (حاشیه آغازین) هست. 3 پایه بلند ، 1 زنجیره و 3 پایه بلند در انتهای هر رج (حاشیه انتهایی ) ازسرگیری می شود. بعد از حاشیه آغازین و قبل از حاشیه انتهایی 2 زنجیره بافته می شود. مرکز کار هم تنها پایه بلند هست.

پایه بلندهای وسط در هر رج از هر جهت دو دانه افزایش می شود.

وقتی به اواسط لیف رسیدید و عرض آن به اندازه ی دلخواهتان رسید، از دو جهت یک دانه پایه بلندهای وسط لیف را نبافید. (در اصل هر ردیفی 2 تا پایه بلند کم می شود. تا آغاز به جمع شدن شود. این کار را ادامه بدهید تا پایه بلندها به 1 رقم برسد. در پایان دم ماهی را ببافید.

پس از بافت دو جهت لیف، آن ها را روی هم قرار بدهید و با زنجیره و پایه بلند به هم ببافید. به این ترتیب حاشیه ای دور تا دور لیف ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید:  7 روش برای استفاده از قالب سیلیکونی

برای برجسته شدن حاشیه دور ماهی 3 زنجیره بافته در اولین زنجیره پایه بلند ببافید. سپس با پایه بلند دولایه را به هم متصل کنید. برای زیباتر شدن لیف ماهی می توانید نوار زنجیره ای را ببافید و از بین زنجیره های آن ردشدن بدهید. با رنگ سفید و مشکی دایره ای کوچک برای چشم آن ببافید. می توانید رنگ کاموایی که دو لایه لیف را به هم متصل می کنید و نوار زنجیره ای آن را یک رنگ و رنگی متضاد با رنگ لیف انتخاب کنید. این ها کاملا سلیقه ای هست.

different2 methods leaf3 weaving3 روش های متفاوت بافت لیف

بافت لیف به شکل ماهی

آموزش بافت لیف توت فرنگی قلاب بافی مرحله به مرحله

different2 methods leaf3 weaving4 روش های متفاوت بافت لیف

بافت لیف به شکل توت فرنگی

برای بافت لیف به شکل توت فرنگی ابتدا 6 زنجیره ببافید و با پایه کوتاه به زنجیره اولی وصل کنید تا حلقه ای گرد آماده شود. یک زنجیره بافته، نخ را دور قلاب بیندازید. از داخل حلقه نخ کاموا را بگیرید. 2 بار دیگر نخ کاموا را دور قلاب انداخته و از حلقه نخ بگیرید. همه را یکی کنید و یک زنجیره بزنید (گره پفکی)

2 زنجیره ببافید. (2 زنجیره دوری بین گره های پفکی هست) در حلقه 7 گره پفکی دیگر بزنید. بین هر گره دو زنجیره دوری قرار بگیرد. با زنجیره به بالای گره پفکی وصل کنید.

در صف بعدی یک پایه کوتاه روی زنجیره بین دو گره پفکی ببافید. با این کار نخ را به دوری بین دو گره میبرید. یک زنجیره بزنید. یک گره پفکی، دو زنجیره و یک گره پفکی در دوری بین دو گره بزنید.

هر رجی که می بافید در دوری بین گره های رج قبل گره پفکی بافته می شود. در تمامی رج ها بین دو گره پفکی 2 زنجیره هست.

3 بار یک گره پفکی و دو زنجیره ببافید. الان یک گره پفکی ، 2 زنجیره و 1 گره پفکی در دوری بین دوگره ببافید. با 3 گره پفکی دیگر رج را پایان کنید.

بیشتر بخوانید:  مدل گیفت های شب یلدا

لیف توت فرنگی تنها از دو پهلو افزایش می شود. به عبارتی در دو جهت، دوگره پفکی مابین گره های رج قبل بافته می شود.

در رج بعدی هم گره پفکی 2 زنجیره و گره پفکی در دوری بین دو گره ببافید. در کل 15 رج می بافید. رج اول 8 گره پفکی بود و 14 رج هم افزایشی. پس از 15 رج یعنی رج 16 یک رج را بدون افزایش ببافید.

یعنی پهلوها که دو گره پفکی می بافتید، اکنون تنها یک گره پفکی ببافید. پایان رج بدون افزایش.

یک زنجیره بافته و در دوری بین گره قبلی گره پفکی ببافید ولی یکی نکنید.

نخ گره پفکی را روی قلاب نگهدارید و یک گره پفکی در دوری بین دو گره بعدی ببافید. سپس همه را با یک حلقه یکی کنید.

سپس باقی رج را مشابه قبل ببافید. به انتهای رج که رسیدید باز دو گره پفکی را یکی کنید. از ابتدا و انتهای رج ها یکی یکی کم کنید.

با این شیوه میزان دانه ها کاهش می یابد. سپس 8 رج کاهشی ببافید. و در پایان رج آن را به ابتدای رج وصل کنید و نخ را بچینید.

کاموای سبز رنگ را با پایه کوتاه به میان لیف وصل کنید. و 20 زنجیره ببافید. پس از 20 زنجیره آن ها را با پایه کوتاه در همان موقعیت وصل کنید. این بند برای آویخته کردن لیف هست.

الان به ترتیب در دوری هر گره پفکی (یک پایه کوتاه 5 زنجیره و یک پایه کوتاه) ببافید. رج که به پایان رسید داخل حلقه را با پایه کوتاه پر کنید. نخ را استوار کرده و بچینید.

different2 methods leaf3 weaving6 روش های متفاوت بافت لیف

بافت انواع لیف

different2 methods leaf3 weaving7 روش های متفاوت بافت لیف

ایده هایی برای بافت لیف

different2 methods leaf3 weaving8 روش های متفاوت بافت لیف

مدل های بافت لیف

different2 methods leaf3 weaving9 روش های متفاوت بافت لیف

بافت لیف به شکل عروس و داماد

different2 methods leaf3 weaving5 روش های متفاوت بافت لیف

بافت انواع لیف

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …