خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

%name خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

خواص روغن ذرت

فواید مصرف روعن ذرت

روغن ذرت برای استخراج از ذرت باید فرآیند تصفیه گسترده ای را طی کند. این ماده معمولاً بعلت نقطه دود زیاد به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده می شود اما کاربردهای صنعتی نیز دارد.

از روغن گیاهی ذرت به منظور کاهش بیماری های قلبی، افزایش تراکم استخوان ها، کاهش مشکلات بینایی، درمان بیماری های پوستی، رفع حساسیت و تنگی نفس و صدها امر مهم دیگر می توانید یاری بگیرید و سلامت خود را تضمین کنید.

روغن چگونه تولید می شود ؟

ذرت با چربی در حدود 1–4٪، یک غذای روغنی نیست. بنابراین، باید فرآیند گسترده ای را برای استخراج روغن طی کند.

ابتدا دانه های ذرت باید تحت فشار مکانیکی قرار بگیرند تا روغن جدا شود. سپس روغن یک سری فرایندهای شیمیایی را از بین می برد که ناخالصی ها و همچنین بوها و مزه های نامطلوب را از بین می برد.

فرایندهای زیر شامل بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است و حتی ممکن است مواد مضر را وارد آن کند:

استخراج هگزان. ذرت با محلول حاوی ماده شیمیایی به نام هگزان که باعث آزاد شدن روغن می شود، شسته می شود. نشان داده شده است که هگزان بر سیستم عصبی انسان و حیوان تأثیر منفی می گذارد.

خوشبو کننده است. بوها و مزه های نامطلوب همراه با برخی ترکیبات سالم از روغن پاک می شود. قبل از این مرحله، بو و طعم روغن ذرت آن را برای پخت و پز نامناسب می کند.

زمستان گذرانی موم ها و چربی های اشباع شده (جامد) از روغن خارج می شوند تا در دمای پایین مایع باقی بماند. بدون زمستان گذرانی، بسیاری از روغن های گیاهی در دمای سرد جامد می شوند.

%name خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

روغن ذرت کاربردهای متفاوتی دارد

بیشتر بخوانید:  فلفل موزی چیست و چه خواصی دارد؟

موارد استفاده ی روغن ذرت

روغن ذرت کاربردهای گوناگونی دارد، هم در پخت و پز و هم در مواردی غیر از پخت و پز.

این ماده به عنوان پاک کننده و روان کننده صنعتی و همچنین برای تولید سوخت موتورهای مجهز به بنزین و دیزل استفاده می شود. علاوه بر این، در بسیاری از محصولات آرایشی، صابون های مایع و شامپوها استفاده شده است.

هنوز هم، معروف ترین آن به عنوان روغن سرخ کردنی است. دمای آن بسیار زیاد است (دمایی که روغن شروع به سوختن می کند) حدود 450 درجه فارنهایت (232 درجه سانتیگراد)، و این سبب می شود که غذاهایی که احتیاج به سرخ کردن زیاد دارند بتوانند بدون اینکه روغن بسوزد کاملا ترد و سرخ شوند..

روغن ذرت به طور گسترده ای در دسترس است و آن را به گزینه ای محبوب برای آشپزها تبدیل می کند. می توان آن را تقریباً در هر فروشگاه مواد غذایی خریداری کرد و می توان از آن در موارد زیر استفاده کرد:

تفت دادن و سرخ کردن

سس سالاد و ماریناد

کیک، نان و سایر کالاهای پخته شده

روغن ذرت همچنین ماده اولیه مصرفی برای بیودیزل است. از دیگر کاربردهای صنعتی روغن ذرت می توان به صابون، نمک، رنگ، ضد زنگ زدگی برای سطوح فلزی، جوهرها، منسوجات، نیتروگلیسیرین و حشره کش ها اشاره کرد. گاهی از آن به عنوان حامل مولکول های دارویی در داروهای دارویی استفاده می شود.

%name خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

نرم و مرطوب کننده ی پوست از خاصیت های روغن ذرت است

خواص روغن ذرت :

 روغن ذرت یک روغن خوراکی است که دارای چند خاصیت درمانی است.

• آنتی کلسترول

بیشترین مورد مطالعه روغن ذرت توانایی آن در کاهش کلسترول LDL در خون است که در حد مجاز مصرف شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص کیوی

• نرم کننده مو و مرطوب کننده ی پوست

یکی از فواید ذرت برای پوست و مو خاصیت نرم کننده و مرطوب کنندگی آن است.

• نرم کننده مو

روغن ذرت باعث کنترل بیشتر مو می شود، اگر چه استفاده از آن به عنوان روغن مو توصیه نمی شود.

• تحریک کننده سیستم ایمنی

روغن ذرت اسیدهای چرب ضروری مانند اسید لینولئیک (امگا 6) را که برای برخی از عملکردهای سیستم ایمنی بدن لازم است، فراهم می کند.

اسید لینولئیک برای عملکرد مناسب کلیه ها، کبد، قلب، سیستم تولید مثل و دستگاه گوارش مورد نیاز است.

• سرشار از امگا 6 و امگا 3

روغن ذرت سرشار از چربی های امگا 6 و امگا 3 می باشد. میزان امگا 6 آن بسیار زیاد است.

• فشار خون پایین

مانند روغن زیتون، فشار خون بیماران مبتلا به فشار خون را  پس از مصرف روغن ذرت کاهش می دهد.

• آنتی اکسیدان

روغن ذرت حاوی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان است.

%name خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

روغن ذرت سرشار از امگا6 و امگا3 است

• جلوگیری از اگزما با مصرف امگا 3

براساس تحقیقات سوئدی، امگا 3 برای تسکین التهاب در هر قسمت از بدن ما از جمله پوست مؤثر است. امگا 3 برای ایمنی نیز مفید است بنابراین شما را از هرگونه بیماری ناشی از نقص ایمنی مانند اگزما باز می دارد. به همین دلیل مصرف روغن ذرت باعث پیشگیری از خطر اگزما خواهد بود.

• کاهش استرس

استفاده از روغن های ذرت سبب می شود پیری زودرس که ناشی از استرس است از بدن شما دور شود. البته اگر در استفاده از این روغن افراط نشود سبب کاهش سرطان تقویت سیستم ایمنی بدن شما هم می شود. مصرف روغن گیاهی ذرت سبب شادابی در شما می شود و این امر با کاهش استرس همراه است که سبب جوانتر شدن شما و دوری از پیری زودرس تان می شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه و خواص سرکه انگبین سنتی (سکنجبین)

• کاهش حساسیت ها

برخی ترکیبات موجود در روغن ذرت، واکنش حساسیتی در بدن را کاهش و علائم آسم و رینیت را کم می کند. استفاده موضعی از روغن ذرت به واکنش های حساسیتی پوست کمک می کند.

• برای سلامت قلب مفید است

از آنجا که روغن ذرت حاوی ترکیبات سلامت قلب، مانند ویتامین E، اسید لینولئیک و فیتواسترول است، ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

روغن ذرت در صورت تصفیه نشده تیره است. با تصفیه شدن، رنگ آن زرد کم رنگ می شود. همچنین دارای طعمی مغزدار با ذرت است. به معنای واقعی کلمه می توان طعم ذرت را در روغن تصفیه نشده و فشرده سرد احساس کرد. با این حال، روغن های تصفیه شده و فرآوری شده عطر و طعم خود را از دست می دهند.

%name خواص و مضرات روغن ذرت، روغنی گیاهی

مصرف زیاد روغن ذرت سبب افزایش ابتلا به سرطان می شود

مضرات روغن ذرت:

 اثرات جانبی متعددی برای روغن ذرت وجود دارد، از جمله مسمومیت، افزایش خطر ابتلا به سرطان، افزایش خطر بیماری قلبی عروقی، تحریک معده و افزایش وزن حتی هنگامی که در مقادیر کم استفاده می شود، افرادی که به دنبال روغن سبزیجات سالم هستند معمولا روغن ذرت را انتخاب نمی کنند با این وجود، اگر قصد استفاده از این روغن را دارید، مطمئن باشید از روغن ذرت خالص و مطمئنی استفاده می کنید.

 سبب افزایش سرطان می شود. اسید چرب امگا 6 اگر بیشتر از اندازه استاندارد مصرف شود با سرطان پرستات رابطه مستقیم دارد.

 به دلیل وجود سموم و آفت کش های شیمیایی در تولید دانه های ذرت با مصرف روغن ذرت سبب مشکلات کبدی و کلیوی می شویم.

مصرف روغن ذرت باعث چاقی و اضافه وزن می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و تفاوت پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …