تامین امنیت شبکه های کامپیوتری چگونه صورت می گیرد؟

retvmy5jnvyo5yjno354iyhc 300x171 تامین امنیت شبکه های کامپیوتری چگونه صورت می گیرد؟

امنیت شبکه مسئله بسیار مهمی در ارتباط با شبکه های کامپیوتری می باشد. برقراری این امنیت با استفاده از راهکارهای مختلفی صورت می گیرد.

امنیت شبکه کامپیوتری ( Computer Network Security ) چیست ؟

تمامی اقداماتی که در راستای حفظ و نگهداری شبکه در برابر انواع تهدید ها و حملات صورت می گیرد ، Network Security می گویند. این اقدامات ممکن است به صورت خدمات نرم افزاری یا خدمات سخت افزاری باشند.  به بیان دیگر می توان گفت تمامی فعالیت های فیزیکی و نرم افزاری که از زیرساخت ها و منابع شبکه محافظت می کند ، Network Security یا امنیت می باشد. موارد مختلفی مانند ویروس ها ، کرم ها ، تروجان ها ، نرم افزارهای جاسوسی ، باج افزارها ، افراد هکر و … اطلاعات و منابع یک شبکه را تهدید می کنند.

راهکارهای تأمین امنیت شبکه های کامپیوتری چیست ؟

منابع و زیر ساخت های یک شبکه از راه های گوناگونی محافظت می شوند. اصلی ترین راهکارهای امنیتی شامل کنترل دسترسی ها ، راه اندازی آنتی ویروس تحت شبکه برای مقابله با ویروس ها و بدافزارها ، تحلیل عملکردها ، برقراری امنیت ایمیل ، نصب فایروال ، حفظ امنیت وب ، برقراری امنیت شبکه بی سیم ، مدیریت رویدادها و … می باشند. برخی از این راهکارها را به طور مختصر بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید:  چگونه با اضطراب ناشی از اخبار کنار بیاییم

کنترل دسترسی ها به شبکه چگونه انجام می شود ؟

در راستای ارائه خدمات امنیت شبکه ، دسترسی ها به شبکه کنترل می گردند. این اقدام به منظور ممانعت از به سرقت رفتن اطلاعات و سوء استفاده از اطلاعات انجام می شود. تنها کاربران و سیستم های مجاز امکان اتصال به شبکه را دارند. حتی سطح دسترسی برای کاربران مجاز مختلف ، متفاوت است.

آنتی ویروس تحت شبکه به چه منظور نصب می شود ؟

هر شبکه ای به نصب آنتی ویروس تحت شبکه برای مقابله با ویروس ها و بد افزارها نیاز دارد. این نرم افزارها در انواع مختلفی وجود دارند و همواره آپدیت و تقویت می شوند. ویروس ها و بد افزارها روش های زیادی برای آسیب رساندن به شبکه دارند. یک آنتی ویروس مناسب ، این ویروس ها را به سرعت شناسایی می کند.

نصب فایروال چگونه به برقراری امنیت شبکه کمک می کند ؟

فایروال به کنترل ترافیک و درخواست ها در بستر شبکه می پردازد. فایروال به صورت نرم افزاری یا سخت افزاری و یا مجموعه ای از هر دو اقدام می کند. این ابزار در ارتباط با بلوک کردن درخواست های مخالف قانون و خنثی سازی حملات تکذیب سرویس DDoS  و … عملکرد بسیار مناسبی دارد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با برخی از انواع تم های تولد دایناسور

امنیت نرم افزارها چگونه تأمین می شود ؟

نرم افزارهای رایانه ای و نرم افزارهای تحت وب ، باید بر اساس دستورالعمل های امنیتی طراحی و به کار گرفته شوند. مشکلات نرم افزاری به شکل باگ شناسایی و راه حل های مفید برای رفع آنها ارائه می شوند. هیچ نرم افزاری وجود ندارد که به طور کامل از این مشکلات مصون باشد. زیرا امنیت نرم افزار به جزء ساختار ، به موارد دیگری مانند فریم ، سرویس ها و … بستگی دارد.

تأمین امنیت ایمیل شبکه مهم است ؟

از دیگر مواردی که در مبحث خدمات شبکه باید به آن پرداخته شود ، امنیت شبکه است. امنیت ایمیل که برای برقراری ارتباط مورد استفاده قرار می گیرد ، یکی از راه های نفوذ هکرها می باشد. امکان نفوذ ویروس ها و بدافزارها از طریق ایمیل وجود دارد. بنابراین برای این راه نفوذی هکرها باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

امنیت وب و شبکه بی سیم چگونه تأمین می شود؟

برای برقراری امنیت وب ، وب سایت های آلوده شناسایی می گردند و با روش های مناسب مسدود می شوند. با مسدودسازی وب سایت های آلوده ، یکی از اصلی ترین عوامل تخریب امنیت شبکه ، از بین می رود. شبکه های بی سیم مانند شبکه های سیمی محافظتی ندارند و به کنترل و نظارت زیادی نیاز دارند.

بیشتر بخوانید:  معرفی کامل لجر نانو اس پلاس و بررسی ویژگی های آن

مدیریت رویدادها چگونه به تأمین امنیت کمک می کند ؟

سرویس های زیادی وجود دارند که به شناسایی اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به حملات شبکه می پردازند و این اطلاعات را در اختیار تیم برقراری امنیت می گذارند. این اطلاعات معمولاً از سوی شرکت های پشتیبانی امنیتی تأمین می گردند. این مسئله یکی از مهمترین راهکارهای امنیتی می باشد که نباید از آن غافل شد.

چگونه از سرقت و درز اطلاعات جلوگیری می شود ؟

جلوگیری از درز و انتشار اطلاعات مهم ، مبحث گسترده ای می باشد که به اصول DLP معروف می باشد. با روش های مناسبی تیم امنیتی مطمئن می شوند که داده ها و اطلاعات سری شبکه در دسترس کاربران غیر مجاز قرار نمی گیرد و امنیت شبکه از این نظر به طور کامل تأمین می شود.

مطلب پیشنهادی

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد

کرید اونتوس پرفروش ترین ادکلن شد در گزارشی که اخیراً در ۲۸ ماه می سال …