بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

از نظر اسلام بهترین حیوان خانگی چیست ؟

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام

نگهداری حیوانات در منزل، ویژگیها و ضررهایی دارند شما هر حیوانی را نمی توانید در منزل ی خود نگهداری کنید. نگهداری بعضی از حیوانات در منزل از نظر اسلام مشکل دارد و بعضی دیگر مستحب میباشد. در ادامه با حیوانات مناسب برای نگهداری در منزل و ویژگی های آن ها از نظر علما و قرآن بررسی کرده ایم.

بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

پیامبر اسلام، حضرت محمد (ص) درباره رعایت حقوق جانداران، حاوی انسان ها و حیوان ها دستورات و قوانینى معین‌کردن کرده اند. این قوانین و مقررات که در 1400 سال پیش، معین‌کردن شده، نشان دهنده توجه اسلام به حقوق پایان جانداران میباشد.

وقتى پیامبر اکرم (ص) به حقوق حیوانات توجه کرده اند، قطعا به حقوق انسان ها هم توجه داشته اند. بنابراین، نسبت هایى که گروهى از غربى ها در حال حاضر به وى مى دهند، نسبتى نادرست و نارواست.

اگر فردی مذهبی هستید خوب میباشد بدانید که در دین اسلام به نگهداری از پرنده ها در منزل توصیه شده میباشد.

پیامبر (ص) فرمودند: حیواناتی را در منزل نگهداری کنید، تا شیاطین به جای اینکه به فرزندانتان مشغول شوند به آن ها مشغول شوند.

مکتب حضرت محمد (ص)، دو بخش دارد: یکى کتاب (قرآن مجید) و دیگرى سنت (گفتار و کردار عملى) پیامبر خاتم. در این مکتب، درباره حیات موجودات زنده و برآوردن نیازهاى حیاتى آن ها سفارش هاى خاصی شده میباشد.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری از حیوانات خانگی

خداوند سبحان، خودش فراهم کردن روزى آن ها را بر عهده گرفته، و در قرآن مجید، پایان جنبندگان، پرندگان و چرندگان را «امت» هایى همانند جوامع انسانى دانسته و فرموده میباشد:

وَ ما مِنْ دَابَّة فِى الاَْرْضِ وَ لا طائِر یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِى الْکِتابِ مِنْ شَیْء ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ؛ (آیه ی 38 سوره ی انعام)

و هر جنبنده ای در زمین و هر پرنده ای در هوا که به دو بال پرواز می کند همگی طایفه هایی مشابه شما (نوع بشر) هستند. ما در کتاب (آفرینش، شرح) هیچ چیز را فرو گذار نکردیم، آن گاه همه به سوی پروردگار خود محشور می شوند.

در آیه دیگرى به فراهم کردن نیازهاى ضرورى و نیاز هاى حیاتى حیوان ها اشاره کرده و آن را در کنار انسان ها ذکر نموده و فرموده میباشد:

وَ کَأَیِّنْ مِنْ دَابَّة لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللّهُ یَرْزُقُها وَ إِیّاکُمْ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ (آیه ی 60 سوره ی عنکبوت)

و (در کار رزق به خدا توکل کنید نه بر سعی خود که) چه بینهایت حیوانات که خود بار روزی خود نکشند، خدا (بدون هیچ کوشش) به آنها و هم به شما روزی می رساند، و او شنوا (ی دعای محتاجان) و دانا (به احوال بندگان) میباشد.

در کتاب این رسول رحمت (ص)، هر گونه بلا و آزار کردن حیوان ها، مشابه قطع‌کردن گوش و دُم و … ؛ کارى زشت و شیطانى شمرده شده میباشد :

وَ لَأُضِلَّنَّهُمْ وَ لَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَ لَ آمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعمومیِ وَ لَ آمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ وَ مَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْراناً مُبِیناً؛ (آیه 119 سوره نساء)

و سخت گمراهشان کنم و به آرزو (های فسخ و دور و دراز) درافکنم و دستور دهم تا گوش حیوانات ببرند (که اینها نصیب بتهاست) و امر کنم تا خلقت خدا را تحول دهند، و (ای بندگان بدانید) هر کس شیطان را دوست گیرد نه خدا را، سخت زیان کرده، زیانی برملا.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر کچه دوزی

در این سه آیه، به سه نکته بینهایت مهم و حیاتى اشاره شده میباشد :

حقوق حیوان ها در سیره و سخن پیامبر (ص) و … .

اول، آن که همه ی موجودات، شبیه انسان نظام اجتماعى دارند. البته با توجه به فرق هاى ذاتى انسان و حیوان، ساختار اجتماعى آنان نیز با هم تفاوت دارد، اما با وجود این فرق ها، حیوان ها هم جوامع حیوانى دارند.

دوم، این که روزى و رزق هر دو (انسان و حیوان) بر عهده خدا مى باشد، چنان که تصریح شده میباشد: «الله یرزقها و ایّاکم». بنابراین، کتاب خدا و معجزه جاوید حضرت محمد (ص) عنایت ویژه اى به نیازهاى حیاتى حیوانات دارد، به گونه اى که آن را در کنار نیازهاى حیاتى بشر آورده میباشد.

سوم، این که ناقص کردن و قطع‌کردن اعضاى حیوانات از جمله گوش، بینی و … را، کارى شیطانى شمرده میباشد و از بلا و آزار حیوان به عنوان کارى شیطانى و وعده اى ابلیسى نام برده و از آن به عنوان خسارتى بزرگ یاده کرده میباشد.

نباید فراموش کرد در آموزه های اسلامی رعایت حقوق حیوانات از جمله حق حیات و عدم آزار و بلا حیوانات خانگی به عنوان یکی از شاخصه های سفارش ائمۀ اطهار مبنی بر نگهداری و مراقبت از این حیوانات مورد تأکید قرار گرفته میباشد.

لذا در آموزه های دینی کشتن حیوانات و سلب حیات از آنها از پلیدترین اعمال شمرده‌ شده میباشد، همان گونه که امام راستگو (ع) فرمود: « اقذر الذنوب ثلاثة: قتل البهیمة …. » کشتن حیوان از پلیدترین گناهان میباشد.

خلاصه در مورد رعایت حقوق حیوانات به ‌ویژه حیوانات خانگی می توان به‌ حق آزار و بلا ندیدن، حق تولید مثل، حق انصاف در برخورد با حیوان و دوری از کردار زشت و بیزاری انگیز، حق اختصاص جایگاه و استراحتگاه برای حیوان، و نیز حق بهداشت برای پاکیزگی حیوان و نیز حق تأمین غذا و آب برای سرپرستی مطلوب به حیوان اذعان نمود.

بنابراین می توان فعالیت و کوشش دین به حفظ جان حیوانات را به عنوان یکی از ویژگی های سفارش پیامبر (ص) و امامان معصومین علیهم السلام مبنی بر نگهداری از حیوانات خانگی مدنظر قرارداد.

نگهداری حیوان برای دفع بلا :

مبحث رفع بلا از اهل منزل از مهمترین کارکردهای نگهداری حیوانات خانگی میباشد که در آموزه های دینی شرح شده میباشد، به عنوان نمونه در حدیث معتبر از امام راستگو (ع) نقل شده میباشد که خروس بال گشاده سفیدى که در منزل باشد آن منزل و هفت منزل دور آن منزل را از بلاها نگاه مى دارد.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

حیوانات سفارش شده از نظر اسلام در منزل

توصیه های پیامبر اکرم (ص) درباره ی نگهداری حیوانات در منزل :

شرح شده میباشد که فردی نزد پیامبر (ص) آمد و از اضطراب خود شکایتی کرد و از پیامبر(ص) درخواست کمک کرد و پیامبر (ص) به او توصیه کردند که از یک جفت کبوتر نگهداری کن. همان گونه که شرح شد روایات بسیاری در این باره آمده میباشد. توصیه های بینهایت زیادی درباره‌ی نگهداری از کبوتر آمده میباشد که هر یک از پیامبران کبوترانی را برای آسایش روح و روان در منزل نگهداری می کردند.

بیشتر بخوانید:  نحوه ی شستن پرده با بخارشوی

حدیث های بسیاری در دین مبین اسلام درباره‌ی نگهداری از بهترین حیوان خانگی شرح شده میباشد، از جمله آنکه حضرت محمد (ص) در وصف لانه پرندگان می فرمایند: لانه پرندگان برای پرنده های آن امنیت و حرمت دارد، مبادا شب هنگام به لانه ی آن ها دست درازی کنید.

امام علی (ع) فرمود: بال زدن کبوتران شیاطین را می راند.

نکاتی دیگر در مورد نگهداری از بهترین حیوان خانگی :

در جای دیگر پیامبر فرموده اند؛ اگر کبوتری در منزل شما لانه ای ساخت، سبب بلا و آزار آنها نشوید. در دین اسلام پیامبران، مردم را به نگهداری و مراقبت از چند نوع حیوان توصیه‌ کرده‌اند. از جمله آنکه حضرت محمد (ص) پرورش و مراقب از سه حیوان را سبب آبادی و رونق اهالی منزل دانسته اند.

آن حیوانات عبارتند از: گربه، کبوتر و خروس. همچنین نگهداری حیوانات در منزل حاوی نفقه دادن، خوراک دادن، طعام دادن و بهداشت درمانی را نیز از منظر دین اسلام، حاوی شده و بر آن بینهایت تأکید شده میباشد.

علاوه بر آن امام کاظم (ع) به نگهداری حیواناتی چون کبوتر، مرغ و بزغاله نیز اشاره کرده میباشد.

روایتی از حضرت محمد (ص) نقل شده میباشد که از حیوان خانگی مراقبت کنید چرا که شیاطین مشغول حیوانات شما شده و کودکان شما از شر شیاطین محفوظ خواهند ماند.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

بهترین حیوانات خانگی از نظر اسلام

نظر دین اسلام در مورد نگهداری از سگ و خوک :

دین اسلام حیواناتی مشابه سگ و خوک را نجس می داند و نجاست آن ها را به گونه ای شرح کرده که با پاک کننده ای پاک نمی شوند. همچنین نجاست این دو حیوان، از ارتباط با شی و یا عنصر دیگر انتقال داده می شود. به این معنا که در تاثیر برخورد سگ با چیزی آن عنصر نجس و نجس می شود.

از سوی دیگر وجود باکتری و ویروس هایی در بزاق دهان حیوان سبب بخش عمده ای از نجاست آن شده میباشد. گفته شده میباشد اگر ظرفی را سگ زبان بزند بایستی آن کاسه را برای پاک شدن به مراتب با خاک تطهیر کرد.

همچنین وجود ویروس هایی در بدن سگ و خوک سبب پدید آمدن امراضی در بدن انسان می شود و احکامی درباره آن شرح شده میباشد.

نگهداری از سگ نگهبان از نظر دین اسلام :

امام راستگو (ع) در مورد سگ نگهبان فرموده میباشد که اگر در منزل ای سگ و یا سگ هایی نگهداری شود، فرشتگان به آن منزل نمی آیند مگر آنکه سگ، نگهبان منزل باشد. از سوی دیگر نگهداری سگ در منزل به دلیل سروصدا که سبب بلا همسایگان می شود نهی شده میباشد. ناگفته نماند که دین اسلام نگهداری سگ را به سمت نگهبانی، پاسبانی و شکار منع نکرده میباشد.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری سگ و خوک در منزل از نظر دین اسلام

توصیه به نگهداری گوسفند از نظر اسلام :

نگهداری گوسفند در منزل به دلیل برکت آن نیز توصیه شده میباشد.

از حضرت راستگو (ع) شرح شده میباشد که هر که گوسفندی را نگهداری کند، خداوند روزی آن منزل را افزونی بخشد و به اهل منزل برکت بینهایت می دهد.

از امام باقر (ع) نقل شده میباشد که هر صاحب منزل ای که از گوسفند شیرده محافظت نماید، ملائکه صاحب منزل را به سمت افزایش برکت در نزد خداوند یاد می کنند.

بیشتر بخوانید:  روش های از بین بردن حشرات برنج و حبوبات و غلات

پیامبر اکرم (ص) به عمه خود فرمودند: «که چه جلوگیر میباشد تو را از آنکه در منزل خود برکتى نگاه داری؟ گفت: یا رسول اللّه برکت کدام میباشد؟ فرمودند: گوسفندى که شیر دهد. هر که در منزل او گوسفند شیرده یا بز شیرده یا گاو شیرده باشد سبب برکت منزل او مى شود.»

عبدالله بن سنان از امام راستگو علیه السلام نقل مى کند که فرمود:

«اذا اتخذ اهل بیت شاة أتاهم الله ارزاقهم وارتحل عنهم الفقر مرحلة. فاذا اتخذو شاتین أتاهم الله بارزاقها وزادفى ارزاقهم وارتحل الفقر عنهم مرحلتین و ان اتخذو ثلاثة أتاهم الله بارزاقها وارتحل عنهم الفقر رأساً»

هرگاه اهل منزل اى، گوسفندى در اختیار گیرند خداوند، روزى آن را به ایشان بدهد و در روزیشان بیفزاید و تنگدستی و ندارى، یک درجه از آنان دور شود. و هرگاه دو گوسفند در اختیار گیرند، روزى آنها را به ایشان بدهد و در روزیشان بیفزاید و تنگدستی، دو درجه از آنان دور شود و اگر سه گوسفند در اختیار گیرند، روزى آنها را به ایشان بدهد و تنگدستی، به کلى از آنان رخت بربندد.

پیامبر (ص) فرمود: بودن گوسفند در منزل سبب می شود که هفتاد در تنگدستی از بین برود.

همچنین پیامبر (ع) فرمود: بودن گوسفند در منزل سبب برکت می شود و همچنین بودن گربه هم در منزل سبب برکت می شود. یک گوسفند، یک برکت دارد و دو گوسفند دو برکت دارد و سه گوسفند برکات زیادی دارد.

همچنین ایشان فرمود: گوسفند از حیوانات بهشتی میباشد.

%name بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام چیست ؟

نگهداری گوسفند در منزل سبب برکت می شود

نگهداری خروس از دید اسلام :

امام رضا (ع) برخی از ویژگیها خروس را برگرفته از انبیاء دانسته و می گوید خروس دارای پنج ویژگی میباشد و آن ویژگی ها جمله اند از؛ 1- شناختن اوقات نماز 2- غیرت 3- دلاوری 4- بخشش زیاد 5- زیاد جماع نمودن.

پیامبر (ص) نیز در مورد خروس فرموده اند: هرگاه صدای خروس را شنیدید بدانید که او فرشته ای را دیده میباشد، پس از خداوند در آن لحظه احتیاج طلبید. نگهداری از خروس در منزل از سوی پیامبر اکرم نیز تأکید شده و توصیه کرده اند که نگهداری از خروس شما را از کافر، کاهن و سحر کننده رها ساخته و در امان می سازد.

پیامبر (ص) فرمود: هرگاه صدای خروسی را شنیدید بدانید که او فرشته ای را دیده میباشد، پس از خدا احتیاج خود را بطلبید و به او توجه کنید و هنگامی که صدای الاغی را شنیدید، پناه ببرند به خدا از شر شیطان که آن الاغ، شیطنت را دیده میباشد.

پیامبر (ص) فرمود: کسی که خروس سفید را در منزل نگهداری نماید از سه شر در امان خواهد بود: 1- از کافر 2- از کاهن 3- از ساحر.

نگهداری گربه در منزل از نظر دین اسلام :

گربه ازجمله سه حیوان برتری میباشد که برای شناخت بهترین حیوان خانگی از نظر اسلام باید در گفت‌وگو مراقبت از آن یادکرد. درباره‌ی نگهداری گربه از امام راستگو (ع) نقل شده میباشد که گربه عضوی از اعضای خانواده محسوب می شود و باید با آن با مدارا کردار کرد. از سوی دیگر از نگاه اسلام، خرید و فروش گربه و معاملات مالی حاصل از سود آن ایرادی ندارد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

دلایل بوی بد کولر آبی چیست و چگونه میتوان آن را برطرف کرد؟

بوی بد کولر آبی چگونه از بوی بد کولر آبی خلاص شویم؟ به وجود آمدن …