آیا استریل کردن یا گرم کردن شیشه های کنسرو در فر ایمن است؟

 %name آیا استریل کردن یا گرم کردن شیشه های کنسرو در فر ایمن است؟

استریل کردن شیشه ها

استریل کردن شیشه های کنسرو

استریل کردن یک گام فراتر از پاک بودن می باشد. این سبب از بین بردن چیزهایی می شود که نمی توانید ببینید مشابه میکروب ها، باکتری ها، میکروارگانیسم ها. معمول ترین راه برای استریل کردن شیشه ها، غوطه ور شدن شیشه ها در آب جوش به مدت 10 لحظه می باشد.

اعتماد حاصل کنید که شیشه های کنسرو شما قبل از پر کردن با مواد غذایی، کاملاً از باکتری های زنده یا سایر میکروارگانیسم ها عاری هستند.

در اینجا چیزی می باشد که شما ممکن می باشد انتظار نداشته باشید آن را بگوییم، اما تقریباً همیشه لازم نیست قبل از پر کردن شیشه های خود را از قبل استریل کنید.

استریل کردن یا گرم نگه داشتن شیشه های کنسرو در فر

اگر از روش کنسرو کردن استفاده می کنید قرار دادن شیشه ها در قابلمه ی آب جوش و جوشاندن آن ها کافی می باشد و به احتمال زیاد دیگر لازم نیست نگران استریل کردن شیشه های خود باشید.

بیایید نگاهی به دلیل آن بیاندازیم.

پاک کردن همان استریل نیست

در همه موارد، شیشه های کنسرو شما – برای دوش آب یا کنسرو تحت فشار – باید کاملاً پاک باشند. ما شیشه های کاملا پاک و بدون استثنا می خواهیم. قبل از پر کردن، باید پایان آلودگی، گرد و گردوخاک و باقی مانده مواد غذایی قدیمی از شیشه های شما پاک شود. هیچ چیز در این پست نباید بهانه ای برای رعایت نکردن بهداشت شیشه های کنسرو شما تلقی شود.

اما استریل کردن یک گام فراتر از پاک بودن می باشد. این سبب از بین بردن چیزهایی می شود که نمی توانید ببینید مشابه میکروب ها، باکتری ها، میکروارگانیسم ها. معمول ترین راه برای استریل کردن شیشه ها، غوطه ور شدن شیشه ها در آب جوش به مدت 10 لحظه می باشد.

پس چرا این مرحله ضروری نیست؟ خوب، تا زمانی که در دستور العمل کنسرو شما لااقل 10 لحظه به طور کامل جوش بخورد، شیشه های شما با عمل فرآوری با خیال آسوده استریل می شوند. به جمله دیگر، نکته مهم این می باشد که شیشه ها 10 لحظه کامل در آب جوش قرار می گیرند، اما اگر آنها با غذا پر می شوند اشکالی ندارد.

از آنجا که عمل فرآوری، شیشه ها را استریل می کند، لازم نیست با شیشه های از پیش استریل شده ابتدا کنید.

اکنون، چند استثنا در این توصیه “پیش از استریل کردن لازم نیست” وجود دارد.

اول، اگر دستورالعمل شما، روزگار پردازش زیاد کوتاهی را می طلبد (چیزی کمتر از 10 لحظه) باید قبل از استریل شیشه های خود را بجوشانید. تنها چیزی که از آن می دانم و روزگار پردازش آن کمتر از 10 لحظه می باشد، چند مربا و ژله های پر اسید، با قند بالا می باشد که 5 لحظه روزگار نیاز به جوش‌آمدن دارند. اگر می خواهید می توانید کاری را که من انجام می دهم انجام دهید و به آسودگی و به جای 5 لحظه این مربا را 10 لحظه بجوشانید تا از فرایند جداگانه و پیش از استریل کردن پیشگیری کنید.

بیشتر بخوانید:  روش تمیز کردن کله پاچه در خانه

ثانیاً، برخی از دستورالعمل ها به جای فرآوری آب جوش، نیاز به درمان پاستوریزاسیون با درجه حرارت پایین دارند. این در درجه اول کاری می باشد که با ترشیجات انجام می شود که در آن حفظ بافت ترد زیاد مهم می باشد و احیاناً فرآوری دمای بالا منجر به ترشی له شده می شود.

در یک روش پاستوریزاسیون با دمای پایین برای ترشی، به جای گرم شدن آب تا جوش‌آمدن و حفظ دمای 212 درجه به مدت 15 لحظه، آب را تا 180 درجه گرم می کند و دقیقاً بین 180 تا 185 درجه برای 30 لحظه نگهداری می شود. روش پاستوریزاسیون پیچیده تر می باشد، از بسیاری سمت ها فضای خطای کمتری دارد و اگر از این روش استفاده می کنید می خواهید از شیشه هایی ابتدا کنید که کاملاً از قبل استریل شده اند.

%name آیا استریل کردن یا گرم کردن شیشه های کنسرو در فر ایمن است؟

نحوه ی استریل کردن شیشه ها در فر

شوک حرارتی

با تصور اینکه دستور تهیه کنسرو شما به گونه ای می باشد که نیازی نیست شیشه ها را از قبل استریل کنید، چرا در دستور تهیه ی کنسرو مربا، کمپوت یا گوجه فرنگی که خود آماده می کنید، می گویند شیشه های خود را پس از پر کردن در یک قابلمه آب در حال جوش نگه دارید؟

این جوشاندن هیچ ارتباطی با ایمنی کنسرو ندارد. و نه به نوعی بیماری پیشگیری کننده از راه غذا می باشد. بلکه جوشاندن سبب نگهداری طولانی مدت کنسرو می شود. قرار دادن آن در آب جوش سبب شوک حرارتی به کنسرو می شود.

هرگز شیشه سرد را داخل آب جوش قرار ندهید زیرا یک شک حرارتی به آن داخل می شود و این شک سبب شکستن شیشه می شود و پایان مواد داخل آن به آب ریخته می شود. پس بهتر می باشد شیشه را قبل از قرار دادن در آب جوش کمی گرم کنید و یا آن را داخل آب قرار بدهید و پس از جوش‌آمدن، مدت 10 لحظه را در نظر بگیرید.

آیا استریل کردن شیشه ها در فر ایمن و بی خطر می باشد؟

اگر استریل کردن شیشه ها در فر با حرارت دادن آرام تا دمای 220 درجه ایمن نیست.

دلیل آن مربوط به نحوه تحرک گرما از راه هوا در مقابل آب می باشد.

علم انتقال گرما

تنها دما نیست که هنگام تهیه کنسرو به آن اهمیت می دهیم، همچنین انتقال گرما یا سرعت انتقال انرژی از یک ماده به ماده دیگر می باشد.

به شرح آسان، آب به عنوان راهی برای انتقال گرما به یک جسم زیاد موثرتر از هوا می باشد. وقتی نوبت به کنسرو می رسد، می دانیم که یک قابلمه آب جوش به اندازه کافی حرارت را به یک کاسه شیشه ای منتقل می کند تا در عرض 10 لحظه آن را استریل کند. نمی توانیم برای هوای موجود در فر همان حرف را بزنیم.

بیشتر بخوانید:  راز خوشمزه شدن سوپ جو

و این حتی به تنظیم حرارت فر و تغییرپذیری آن اشاره نمی کند. میزان درجه حرارت فرها گوناگون می باشد. بنابراین نمی توانیم استریل کردن روی اجاق گاز را توصیه کنیم. زیرا میزان حرارت ها متغییر می باشد.

(تهیه ی کنسرو در فر – یا انجام فرآوری واقعی شیشه های خود را در فر – به هیچ وجه، شکل و قالب ایمنی ندارد. این کار را نکنید).

%name آیا استریل کردن یا گرم کردن شیشه های کنسرو در فر ایمن است؟

استریل کردن شیشه ها در آب جوش

گرم نگه داشتن شیشه ها در فر و بدون استریل

اما باید بگوییم که هدف شما استریل کردن شیشه ها نیست، بلکه می توانید به سادگی شیشه های خود را در دمای حدود 200 درجه گرم کنید. برای پیشگیری از شوک حرارتی قبل از جوشاندن 10 لحظه ای یا بیشتر، در آب جوش قرار بدهید.

الان پیچیده تر می شود.

برخی از افراد به شما می گویند که گرمای خشک فر سبب شکستن شیشه ها می شود. این احتمال زیاد می باشد اما کاملاً دقیق نیست. برخی از افراد به شما خواهند گفت که همیشه با گرم نگه داشتن شیشه های خود در فر، پردازش روی فرهای کوچکتر را آسان می کنند و هرگز مشکلی ندارند. این روش را تنها در مواقع ضروری انجام بدهید.

آنچه در اینجا باید بدانید :

فلز گنجایش انتقال حرارت زیاد بالاتری نسبت به هوا یا آب را دارد. فلز در انتقال گرما زیاد عالی می باشد (انتقال گرما به سادگی بین موادی می باشد که مستقیماً با یکدیگر در ارتباط هستند) به طوری که ما بیشتر قابلمه ها و کاسه های خود را از آن درست می کنیم.

اگر یک دسته از شیشه های خالی خود را روی قفسه های فلزی فر خود قرار دهید، یا روی یک سینی فلزی فر قرار دهید، فلز گرم می شود و با سرعت زیاد زیادی گرما را به پایین شیشه ها منتقل می کند و از آنجا هوا به بالای شیشه منتقل می شود.

میزان نابرابر انرژی گرما به اقبال های مختلف شیشه = سرعت نابرابر انبساط شیشه = امکان وجود تنش حرارتی که می تواند سبب ترک خوردن شیشه شود.

اگر در تاثیر فشار گرمایی در فر شیشه ترک خورد، شیشه و فر باید خنک شوند، و همه ی شیشه ها باید از داخل فر پاک شوند و به تمرکزفکر از نظر خرده شیشه بازرسی شود.

اگر شیشه ها ترک بخورند احتمال این زیاد می باشد که قطعه های شیشه به داخل مواد آن داخل شود. پس بهتر می باشد شیشه و مواد داخل آن را دور بریزید.

اگر می خواهید شیشه های خود را در فر گرم نگه دارید، لطفاً از یک دماسنج کوره ای استفاده کنید تا به طور دوران ای بررسی کنید که 200 درجه در فر شما واقعاً 200 درجه می باشد. با قرار دادن شیشه ها در کاسه عمیق تر و غیر فلزی، مشابه کاسه پخت پیرکس با ایمنی در فر، و افزودن حدود یک اینچ آب به کاسه، خطر شوک حرارتی را کاهش دهید. آب، سرعت انتقال گرما به کف شیشه ها را کاهش می دهد و خطر شوک حرارتی را کاهش می دهد.

%name آیا استریل کردن یا گرم کردن شیشه های کنسرو در فر ایمن است؟

روش تهیه ی کنسرو

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع ماسوره های قیف

گزینه های دیگر برای گرم نگه داشتن شیشه ها

من شیشه هایم را در فر گرم نمی کنم، در درجه اول به این دلیل که اندیشه می کنم این یک اتلاف عظیم سوخت می باشد. عمدتا ، من از روش قابلمه پخت و پز استفاده می کنم، که برای اندازه دسته های کنسرو مناسب می باشد.

شیشه های خود را خیلی خوب بشویید و پاک کنید.

 یک قفسه در پایین قابلمه ی مورد نظر قرار دهید.

 شیشه های مورد استفاده خود را بر روی قفسه قرار دهید.

 همه چیز – شیشه های کنسرو و قابلمه – را با آب داغ شیر پر کنید، درب قابلمه را بگذارید و اجازه بدهید تا جوش بیاید. هنگامی که به جوش آمد، حرارت را کم کنید. اجازه بدهید حدود 10 لحظه آب به آرامی بجوشد.

 در این دوری، غذای خود را برای شیشه ها آماده کنید. وقتی آماده پرکردن شدید، حرارت را زیر قابلمه را خاموش کنید.

 شیشه ها را از قابلمه خارج کنید و آب داغ شیشه ها را دوباره به قابلمه بریزید، و آنها را طبق روش استاندارد کنسرو پر کنید. یعنی آن را کاملا پر کنید تا هوایی داخل آن نباشد. در آن را استوار ببندید. تمرکزفکر کنید در شیشه باید فلزی باشد.

سپس آن ها را داخل قابلمه ای پر از آب جوش به صورت وارونه قرار بدهید. آب داخل قابلمه را عوض کنید از آب جوش قبلی استفاده نکنید. به نظر من این روش تهیه ی کنسرو کارآمدتر می باشد تا اینکه در فر قرار بدهید. زیرا در این روش شیشه ها به دمای مطمئن می رسند.

 همچنین می توانید شیشه های خود را از چرخه حرارت بالای ماشین ظرفشویی گذشتن بدهید و درب ماشین ظرفشویی را ببندید تا زمانی که آماده پر کردن شیشه های خود باشید. بهتر می باشد این روش را برای عدد زیادی کنسرو انجام بدهید زیرا شیشه های عدد زیاد هم شسته می شوند و هم از قبل درست کردن کنسرو گرم می شوند.

اگر آب لوله کشی شما زیاد داغ می شود، معمولاً کافی می باشد که شیشه ها را با چیدن در سینک ظرفشویی (زیاد پاک!) گرم کنید و آنها را با گرمترین آب شیر کاملا پر کنید. اگر به دلیل محدودیت دما در بخاری، آب شیر شما گرم نمی شود، ابتدا آب را در کتری گرم کنید.

اگر نگران این هستید که شیشه هایتان در حین پر شدن خنک شده اند، تنها حرارت کمی را در زیر قوطی کنسرو خود قرار بدهید، بنابراین شیشه ها را به جای جوشاندن در آب داغ قرار دهید. این اختلاف دما بین شیشه ها و آب سبب بالارفتن دمای شیشه ها می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

ترفندهایی برای آشپزی آسان

ترفندهای آشپزی آسان اگر کمی شور و شوق و خلاقیت به هزیننه دهید در دوران …