آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

istanbul tourist attraction 01 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

مسجد سلیمانیه

آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

شهر استانبول با داشتن مکان های تفریحی و تاریخی زیاد یکی از مقاصد پر طرفدارن گردشگران ایرانی شده هست.

شهر استانبول مرکز کشور ترکیه و یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگری ایرانیان هست. در استانبول میتوانید از عطر و طعم خوراکی های لذیذ ترکی لذت برده  در مکان های تفریحی آن گردش نموده  و از شکل خاص معماری استانبول دیدن نمایید. استانبول شهری هست که نیمی از آن در قاره آسیا و نیم دیگر آن در قاره اروپا واقع شده هست این دو بخش شهر با تنگه بسفر از هم سوا شده اند.

در ادامه مقاله مکان های تاریخی استانبول را که میتواند بازدید از آن ها برایتان سرگرم کننده و خوشایند باشد را با هم مرور میکنیم.

مکان های تاریخی بخش اروپایی استانبول

میتوانید یکی دو روز اول سفرتان را به بازدید از دیدنیهای تاریخی بخش اروپایی استانبول بگذرانید.

istanbul tourist attraction 02 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

مسجد ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه :

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول واقع شده که هزاران سال به عنوان کلیسای امپراتوری روم شرقی شناخته میشده و در قرن 15 توسط سینان ، یک از معماران عثمانی تبدیل به مسجدی پرابهت شده هست.

مسجد سطلان احمد :

مسجد سلطان احمد 400 سال قدمت دارد به دلیل تزئینات زیبایی که با کاشی های آبی رنگ دارد به نام مسجد آبی هم مشهور هست و در نزدیکی مسجد ایا صوفیه قرار داد و یکی دیگر از بناهای پرابهت استانبول هست.

istanbul tourist attraction 03 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

دوش خرم سلطان

دوش خرم سلطان ملکه عثمانی :

دوش خرم سلطان بین دو مسجد آبی و ایاصوفیه در منطقه پیروزمند ، محله جانکورتاران ، صحنه ایاصوفیه ، قرار گرفته هست. دوش خرم سلطان در قرن شانزدهم دوران  حکومت سلطان سلیمان پادشاه عثمانی به دستور ملکه خرم سلطان برای مردم مذهبی شهر ساخته شد. سبک معماری سنتی اوایل زمان عثمانی و لطافت و خلاقیت های هنرمندانه معمار سینان در این دوش کاملا مشهود هست. شکل آیینه ای و قرینه بخت زنانه و مردانه که تا آن دوران رایج نبوده یکی از سبکهای خلاقانه به کار رفته در این دوش هست.

در این دوش میتوانید به سبک سنتی ترک ها استحمام کنید، هنگام  ورود پک مخصوص دوش که حاوی شامپو، صابون روغن زیتون، لوسیون بدن، حالت دهنده مو ، دمپایی و غیره هست به شما ازائه میشود و بعد از دوش میتوانید از خدمت‌ها ماساژ استفاده کنید و سپس از خوراکی های ترکی کافه رستوران استفاده کنید.

آب انبار باسیلیکا :

آب انبار باسیلیکا هم نزدیک به دو مسجدی که معرفی کردیم، قرار دارد که در دوران امپراتوری بیزانس ساخته شده هست. زمانی که استانبول را با نام قسطنطنیه میشناخته اند. 300 ستون و سرستون های طرحدار، این آب انبار را به شکل قصری وارونه جلوه میدهد و آنجا را تبدیل به یکی از زیباترین مکان های دیدنی استانبول کرده هست.

قصر توپ کاپی :

قصر توپ کاپی در نزدیکی آب انبار باسیلیکا قرار گرفته که چشم اندازی زیبا از تنگه بسفر و یادگارهای زیادی از پادشاهان قدیم ترک دارد.

istanbul tourist attraction 04 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

کلیسای چورا

موزه کلیسای چورا :

کلیسا چورا یکی از تعجب انگیزترین آثار مانده از زمان بیزانس هست که نقاشی ها و تزئینات گرانبها تاریخی دارد. این کلیسا بعد از ورود اسلام در قرن 16 تبدیل به مسجد شد و امروزه درهایش به عنوان موزه برای گردشگران باز شده هست. کلیسای چورا 6 گنبد دارد و در نزدیکی مسجد سلطان احمد واقع شده هست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با صنایع دستی دزفول

موزه هنرهای مدرن :

روبروی کاخ توپ کاپی ، موزه هنرهای مدرن استانبول قرار گرفته هست که به پایان سوالات شما درباره هنر مدرن ترکیه پاسخ میدهد. این موزه حاوی کتابخانه، نمایشگاه ، سینما، گالری، فروشگاه و کافه هست.

مکان های تاریخی بخش آسیایی استانبول

احتمالا بتوان گفت دیدنیهای تاریخی و جذب های گردشگری بخش آسیایی استانبول دست کمی از بخش اروپایی آن نداشته و در نظر برخی بهتر هم باشد.

istanbul tourist attraction 05 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه :

کاخ دلما باغچه به‌جامانده حکومت عثمانی هست که بعد از توپ کاپی موقعیت اقامت پادشاهان بوده هست که اسکله زیبا تاش دسترسی به این کاخ را آسوده تر میکرده هست.

قلعه حصار روملی :

قلعه روملی حصار در نزدیکی کاخ دلما باغچه قرار گرفته هست و در نزدیکی ساحل روملی و تنگه بسفر قرار دارد .تنگه بسفر استانبول را به دو نیمه آسیایی و اروپایی تقسیم کرده و مسیر اتصال دریای مرمره به دریای سیاه هست.

برج گاتالا :

برج گاتالا با ارتفاع 67 متری، قدمت 700 ساله دارد که توسط امپراتوری روم شرقی ساخته شده ، گشت و گذار در کوچه پس کوچه های اطراف برج و خرید از کالاهای هنری و سنتنی مغازه های اطراف برج خاطره های  خوبی برایتان میسازد.

مسجد رستم پاشا :

کاشی کاری مسجد که پر از گل های میخک ، مینا، لاله ، زنبق و زرد هست و شکل خاص ستون های آن از ویژگی های مهم مسجد رستم پاشا هست که حاصل هنرمندی بی مانند معمار سینان هست که به دستور رستم پاشا ساخته شده هست.

مسجد سلمانیه نماد استانبول:

مسجد سلیمانیه در سال 1550- 1557 ساخته شده هست و تبدیل به یکی مهم ترین نماد های استانبول شده هست . این مسجد به دستور سلطان سلیمان اول و هنر معمار سینان ساخته شده و یکی از دیدنی ترین مکان های تاریخی استانبول هست.

istanbul tourist attraction 06 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

جزیره بویوک آدا

جزایر پرنس

مجموع 9 جزیره کوچک و بزرگ پرنس حدود 1 ساعت با استانبول دوری دارند. جزیره بویوک آدا بزرگترین سریال این جزایر و پرطرفدار ترین آن هاست.  به جز بویوک آدا تنها 3 جزیره دیگر به نام های بورگاز آدا، هیبلی آدا و کینالی آدا برای بازدید گردشگران باز هستند. اگر به دنبال استراحت و ریلکسیشن هستید بهتر هست از فضای طبیعیت زیبای این جزایر دیدن کنید. رفت و آمد وسایل موتوری در این جزایر ممنوع هست و سبک اروپایی ساختمان ها و ویلاهای آن فضایی جذاب و دلپذیر در مقابل چشمانتان قرار میدهد.

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ سنتی استانبول در سال 1455 به دستور سلطان محمد پیروزمند ساخته شد و به مرور بزرگترشد. راهروهای بازار بزرگ استابول سبک سنتی داشته و سرپوشیده اند و یکی از مقاصد بازدید مسافران و مردم محلی برای خرید و وقت گذرانی هست.

استانبول مال

استانبول مال یکی از بزرگترین مراکز خرید مدرن استانبول هست که در محله محمود بی قرار گرفته هست و در این مرکز خرید میتوانید از بزرگترین شعب فروشگاهها و برندهای معروف خرید کنید. جشنواره های ابتدا بهار و ابتدا تابستان استانبول مال همواره تا تخفیف های تعجب انگیز برای مشتریان همراه هست.

ساختمان 4 طبقه استانبول مال علاوه بر فروشگاهها و مراکز خرید گوناگون دارای فودکورت و رستوران های گوناگون ، کافه ، سینما ، بزرگترین شهربازی سرپوشیده ،  اینترنت بی‌پایان، پارکینگ رایگان ، مرکز اورژانس و غیره هست.

بازار ادویه استانبول

بازار ادویه یکی از جذاب ترین نقاط برای عاشقان آشپزی و طعم های جدید هست. در طول سال بسیاری از سرآشپزان جهان به بازار ادویه استانبول می آیند تا بهترین و با کیفیت ترین ادوبه ها را برای غذایشان تهیه کنند. به جز ادویه میتوانید شیرینی های خوشمزه استانبول مثل آسوده الحلقوم را از این بازار تهیه کنید.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با موزه رترو/ موزه دائمی ماشین های کلاسیک

بازار ادویه بزرگترین مکان سرپوشیده استانبول هست که در قرن 17 میلادی ساخته شده هست. نام دیگر این بازار، بازار مصری هاست چون با مالیاتی که مردم مصر پرداخته اند، ساخته شده هست.

خیابان استقلال تا صحنه تقسیم

 خیابان تاریخی استقلال تا صحنه تقسیم پر از گالری ، کافه ، رستوران و فروشگاههای گوناگون هست که پیاده روی در آن مسلما شما را سرحال می اورد.

istanbul tourist attraction 07 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

تنگه بسفر

تنگه بسفر

تنگه بسفر طبیعتی زیبا دارد و تبدیل به شگفتی کشوری شده که میان دو قاره آسیا و اروپا واقع شده هست و پلی هست ارتباطی بین دریای مرمره و دریای سیاه. طبیعیت زیبا و رستوران های باکیفیت و کاخ های اطراف تنگه ساعت ها وقت شما را خواهد گرفت.

مسجد اورتاکوی

مسجد اورتاکوی در ناحیه بشکیتاش در ساحل غربی تنگه بسفر کنار آب قرار گرفته و یکی از اصلی ترین مکان های دیدنی استانبول هست که جذابیت مضاعفی به این تنگه داده هست و تصاویر زیبای این مسجد در کنار مناظر طبیعی زیبای تنگه ، این مکان را تبدیل به بهشتی برای عکاسی کرده هست.

کنار هم قرار گرفتن مسجدی سنتی در کنار پل مدرن بسفر ، تصویری زیبا از همجواری سنت و مدرنیته بوجود آورده هست.

مسجد اورتاکوی درسال 1854- 1856 ساخته شده و آخرین بار در سال  2014 ترمیم شده هست. تزئین بیرون مسجد با سنگ های مرمر و طرح های برجسته هست.پنجره های سرتاسری و گنبد و مناره مرمرین اورتاکوی تصاویری زیبا برای  گردشگران فراهم نموده هست. نمای درونی مسجد اورتاکو با لوسترهای زیبا ودیوار جمله های  نستعلیق و نمای رو به چشم انداز تنگه میتواند به خوبی نظرتان را جلب کنید.

برج دختر نماد ترکیه

برج دختر نیز یکی دیگر از آثار تاریخی زیبای استانبول و نماد ترکیه هست که در تنگه بسفر واقع شده هست و با قایق میتوانید به آنجا بروید. جزیره ای که برج دختر در ان قرار گرفته در دوران امپراتوری روم باستان به عنوان گمرگ و کنترل بازرگانی بوده ست و برج دختر به عنوان چراغ دریایی استفاده میشده هست.

برج دختر 23 متر ارتفاع و بدنه ای بتنی با یک گنبد سنگی دارد. قدمت آن به 1000 سال پیش و زمان حکومت بیزانس بازمیگردد.

تجربه صرف یک وعده غذایی در رستوران برج دختر با چشم انداز دریا بینهایت خاطره انگیز هست. البته باید قبل از ورود میز خود را رزرو کرده باشید.

موزه های استانبول

ساعت کار موزه های استانبول معمولا 9 – 17 به جز دوشنبه هاست. شما با خرید کارت موزه به مبلغ 18 لیر میتوانید از همه موزه های استانبول بدون پرداخت ورودی، دیدن نمایید.

موزه باستان شناسی استانبول : این موزه باستان شناسی یکی از ارزشمندترین موزه های جهان در نوع خود هست. سه  بخش مهم این موزه عبارتند از موزه هنرهای اسلامی ، موزه شرق باستان و موزه باستان شناسی.

موزه نقاشی پرا : موزه پرا در سال 2005 افتتاح شد و سریال ای از نقاشی های زیبا و قدیمی را در خود جای داده هست. نقاشی های تاریخی که متعلق به 3 قرن گذشته هست سبب شده موزه پرا استانبول با استقبال بی نظیری روبرو شود.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با انواع سوغات یزد

ساختمان موزه پرا متعلق به هتل پریستول بوده که بعد از بازسازی و ترکیب دیدنی المان های مدرن و معماری سنتی تبدیل به موزه نقاشی شده هست. این موزه نمایشگاه های دائمی و موقت دارد که هر کدام بخشی جداگانه و جذاب محسوب میشوند.

نمایشگاه های دائمی موزه پرا عبارتند از : پرتره های امپراتور، سریال عثمان حمدی بی ، سریال شرق شناسی ، استانبول شهر رویا ، سفیران و نقاشان، جهان های موازی و پرتره های امپراتورکه در هر بخش آثاری زیبا و گرانبها تاریخی به نمایش درآمده هست.

موزه مولوی منزل گالاتا یا سماع منزل : عصرهای یکشنه ساعت 17 میتوانید مراسم رقص معروف دراویش یا سماع دراویش را در  سالن سماع این موزه از نزدیک ببینید.

در سالن دیگر موزه مولوی منزل گالاتا میتوانید با انواع ادوات موسیقی آشنا شده و از لوازم درویشان دیدن کنید. در گوشه ای از محوطه صومعه سنگ قبرهای گورستان فرقه مولویه قرار گرفته هست که شکل منحصر به شخص و اشعار پارسی حکاکی شده بر روی آن ها بینهایت دیدنی هست.

موزه هنر ترکی و اسلامی : این موزه دارای آثاری کم نظیر و گران بهایی از دوران های امویان، عباسیان ، سلجوقیان ، عثمانیان  و غیره هست. ساختمان موزه، کاخ یکی از قدرتمندترین وزرای دربار عثمانی در سال 1524 بوده هست که به تنهایی یکی از زیباترین جاهای دیدنی استانبول هست. در این موزه آثار کتابت و خوشنویسی ، چوبی ، نقره ای ، فلزی و سنگی متنوعی نگهداری میشود. کلید کعبه ، قرآن های نفیس ، تاج های سلطنتی و لباس های سلاطین عثمانی جزو آثار محبوب این موزه هستند.

دام کابین و تپه پیر لوتی

تپه پیر لوتی جزو مرتفع ترین بخش های ترکیه به حساب می آید و در بخت اروپایی استانبول قرار گرفته و مکانی دنج و بکر با چشم اندازی زیبا ، هوایی خنک و آواز پرندگان هست.

با دام کابین میتوانید  به سفره منزل سنتی بالای تپه بروید و از مناظر زیبای خلیج شاخ طلایی و تنگه بسفر که روبروی شماست لذت ببرید.

پارک امیرگان

پارک امیرگان  بزرگترین پارک استانبول هست که در بخش اروپایی آن قرار دارد . از پارک امیرگان برای برگزاری جشنواره های مختلف و بینهایت دیدنی استفاده میشود.

istanbul tourist attraction 08 آشنایی با مکان های تاریخی استانبول

پارک مینیاتوری

پارک مینیاتوری

برای دیدن همه مکان های دیدنی استانبول یک هفته کامل دوران نیاز دارید ولی اگر میخواهید همه نقاط دیدنی استانبول را یک جا ببینید میتوانید به پارک میناتوری بروید. دراین پارک 58 جذب شهر استانبول ولی 25 مساوی کوچکتر با ماکت های فایبر گلاس بازسازی شده اند.

در ساخت این پارک مینیاتوری به ریزترین جزئیات آثار تاریخی توجه شده و جذابیت خاصی ایجاد میکنند. حدود 120 تاثیر دیگر که جزو جذب های ترکیه نیست و قبلا در قلمرو عثمانی قرار داشته اند نیز در این پارک بازسازی شده اند.

جنگل بلگراد در غرب استانبول

جنگل بلگراد در غرب استانبول با وسعت 5 هکتار ، سریال ای از درختان کهن بلوط، شاه بلوط ، ممرز و توس شرقی هست. گونه های جانوری این جنگل عبارتند از گراز وحشی ، راسو ، مار و پرندگان کم نظیر. جنگل بلگراد در فصل پاییز یکی از زیباترین جذب های طبیعی استانبول هست.

باغ گیاه شناسی آتاتورک در میانه جنگل بلگراد دارای 2000 گونه گیاهی فوق العاده و بینهایت دیدنی هست.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با انواع سوغات یزد

  معرفی سوغات یزد سوغات یزد چه چیزهایی می باشد؟ یزد یکی از شهرهای تاریخی …