آشنایی با سنگ لاجورد

%name آشنایی با سنگ لاجورد

سنگ لاجورد تنها سنگ قیمتى می باشد که در داخل مرمر یافت مى شود

لاجوَرد (به لاتین: Lapis lazuli) سنگی آبی‌رنگ می باشد که ترکیب شیمیایی آن حاوی فسفات های پرآب طبیعی آلومینیوم، آهن، منیزیم و کلسیم می باشد؛ به جمله دیگر ترکیبی از لازورایت، کلسایت، پیریت، هورنبلاند ، اوگیت و دایپوسیت می باشد. این سنگ به خاطر سختی و رنگ آبی خوش رنگ خود؛ لاجوردی، در جواهرسازی به عنوان نگین به کار می رود.

لاجورد سنگی متافورمیک با سیستم کریستالی کیوبیک و دودکاهدرون در ابعاد بزرگ تا کوچک به شکل رگه، اغلب در بستری چند سانتی متری، در میان سنگ های مرمر یا رگه های نامنظم در سنگهای آهکی یافت می شود. ناخالصی پیریت، که به صورت رگه یا نقاط طلایی یا برنزی در این سنگ دیده می شود، سبب جلوه بیشتر و ارزش آن می شود.

نقاط سفید روی این لاجورد اغلب کلسید بوده که با زیاد شدن آنها روی این سنگ بها آن را پایین می آورد. لاجورد بصورت سنتتیک نیز تولید می شود. نمونه لاجوردی که توسط گیلسون (P.Gilson) ساخته شده زیاد شبیه نمونه طبیعی می باشد. همچنین لاجورد ممکن می باشد با سنگ هایی مشابه سنگ هایی مشابه لازولیت، سودالیت، آزوریت، جاسپر آبی و یا دومورتیریت اشتباه گرفته شود.

به این سنگ لازورد و لاژورد نیز گفته شده می باشد و در افغانستان به میزان وسیع استخراج می شود. زیورسازی و سورت بندی این سنگ در پاکستان، هندوستان و تا حدودی در افغانستان و ایران و سویس صورت گرفته سپس به خارج صادر می گردد.

سنگ لاجورد تنها سنگ قیمتى می باشد که در داخل مرمر یافت مى شود و ترکیب کانى شناسى آن حاوی لازوریت، کلسیت،‌ پیریت و تا حد کمى دیوپسید، آمفیبول، فلدسپار، میکا و دیگر سیلیکات هاست. لاجورد به صورت رگه هایى در داخل مرمرى به کلفتی ۴۰۰ متر و به رنگ سفید با رگه هاى خاکسترى (این نوع مرمر را cipolin مى‌گویند) یافت می شود و کاملا با کلسیت و دولومیت همراهى مى شود. کانى پیریت به مقدار بسیار به صورت ریزدانه با لاجورد اختلاط یافته می باشد. رنگ آبى سیر لاجورد از وجود کانى لازوریت می باشد. لاجورد به رنگ آبى کمرنگ را افغانیت مى نامند.

انواع سنگ های لاجورد

لاجورد نیلى که بهترین نوع رنگ و جنس می باشد.

لاجورد آسمانى که حاوی لاجورد آبى کمرنگ می باشد.

لاجورد سبز که گاهى با فیروزه اشتباه مى شود.

بهترین رنگ پودر لاجورد آبی متمایل به بنفش با هاله میانه تا تاریک و با غلظت رنگ زیاد می باشد. در نوع مرغوب آن کریستال های کلسایت قابل مشاهده نبوده و ممکن می باشد حاوی نقاط طلایی رنگ پایرایت باشد. سنگ لاجوردهای کم بها دارای جلای شگفت‌زده بوده و متمایل به سبز هستند و کریستال‌های سفید کلسایت در آن مشاهده می شوند.

بیشتر بخوانید:  رنگ های مناسب فصل سرد

اگر چه بهترین رنگ آن آبی پر رنگ می باشد ولی بر اساس میزان کانی های دیگر موجود در آن و نسبت آ‌‌ن ها می تواند به رنگ های آبی متمایل به بنفش، آبی کمرنگ و یا آبی متمایل به سبز نیز دیده شود.

گرا‌ن ‌ترین نوع سنگ لاجورد در بازارهای جهانی

پودر لاجورد هندی

پودر لاجورد چینی

Persian یا Afghan: دارای رنگ آبی متمایل به بنفش بوده دارای هاله میانه تا زیاد و حاوی مقدار کمی پایرایت و بدون کلسیت می باشد.

Russian یا Siberian: دارای درجات مختلف رنگ آبی با غلظت‌های مختلف می‌باشد. حاوی پایرایت بوده و ممکن می باشد کلسیت نیز در آن دیده شود.

Chilean: دارای نقاط سبز رنگ بوده و حاوی کریستال‌های سفید کلسیت به صورت شجره می‌باشد.

این سنگ اغلب به صورت دامله، کروی و تخت برش می‌خورد. از این سنگ به غیر از جواهرات در ساخت کاسه های تزئینی، دسته چاقو، مجسمه، مهره شطرنج و … نیز استفاده می شود.

روش های بهسازی سنگ لاجورد

یکی از بهترین روش های بهسازی در این سنگ لاجورد رنگ کردن آنها می باشد که با این عمل رنگ سنگ تقویت شده و سبب پوشیده شدن کریستال های سفید رنگ کلسیت می‌شود. اما با استفاده از استون یا الکل می توان رنگ پوششی آن را پاک نمود. بنابراین سمت پیشگیری از این مورد، در برخی مواقع سطح سنگ را با استفاده از موم یا پلاستیک می‌پوشانند.

عمل بهسازی در این سنگ معمول بوده ولی چندان ثبات ندارد و نمونه‌های بهسازی شده دارای بها پایین تری نسبت به نمونه های طبیعی آن هستند.

در روش های دیگر لاجوردهای رنگ نشده را در موم یا روغن قرار می دهند که این مواد به داخل سنگ نفوذ کرده و سبب افزایش جلا و تندرستی رنگ آن می‌شود.

%name آشنایی با سنگ لاجورد

از راه های فهمیدن سنگ لاجورد بدلی اصلی و بدلی خراش دادن روی آن می باشد

نکاتی برای خرید سنگ لاجورد طبیعی:

• اغفال نخورید:

لاجورد با وجود اینکه دارای رنگ و ترکیب منحصر به شخص می باشد ولی اغلب توسط شیشه ها و پلاستیک های رنگی به صورت بدلی ساخته می شود. یکی از راه های فهمیدن سنگ بدلی اصلی و بدلی خراش دادن روی آن می باشد تا از این راه فهمید که اقبال رویه و پایین سنگ یکی می باشد و یا نه. روکش ورزین های اشباع شده یکی از شایع ترین روش ها برای تقویت رنگ لاجورد می باشد این افزایش بی ثباتی و از بین رفتن آن در طول زمانه می شود زیاد مهم می باشد بدانید زیورآلاتی که شما خریداری می کنید به هیچ از این مواد استفاده نشده باشد.

• سفیدی های خیلی زیاد در سنگ لاجورد در کلاس کلسیت کم‌قیمت ارزش طبقه بندی می شود.

• بدانید چه چیزی دوست دارید.

هنگامی که سنگ لاجورد برش داده می شود درخشندگی و زیبایی طبیعی خود را بیشتر نشان می دهد. برش های معمول سنگ لاجورد به شکل بیضی و یا گرد می باشد. لاجورد دارای بافتی گوناگون با دیگر سنگ های قیمتی مثل الماس و زمرد می باشد و بنابراین مثل سنگ های دیگر نمیتوان آن را برش داد. بسیاری از زیورآلاتی که از راه لاجورد ایجاد می شوند به شکل قلب و مجسمه های خانگی دکوری هستند. دانه های لاجورد گاهی به شکل مهره و در اندازه ها و شکل های زیاد گوناگون هستند.

بیشتر بخوانید:  گالری عکس ست مانتو سرخابی

اغلب لاجورد در جواهر و زیورآلات سازی کاربرد دارد و همراه با سنگ های دیگر که به نظر می رسد قدرت روحانی دارند به کار می رود. دانه های لاجورد عمدتا در گوشواره و دستبند به کار می رود و به صورت شکل دایره ای هستند و برش های بیضی شکل در استفاده از انگشتر ها رایج می باشد. گردنبند ها و آویز ها نیز به شکل های مختلف می توانند از زیبا تا شکل های پر پیچ و خم داشته باشند و بسته به سلیقه افراد انواع طرح های گردنبند سنگ لاجورد موجود می باشد.

• چه مقدار می خواهید هزینه کنید:

سنگ لاجورد نسبت به سنگ های دیگر سنگ گرانقیمتی نیست. ارزش سنگ لاجورد بسته به میزان لطافت و برش آن گوناگون می باشد و سنگ لاجورد زیبا تر ارزش به مراتب بالاتری خواهد داشت. یکی دیگر از عوامل معین‌کردن کننده ارزش زیورآلات سنگ لاجورد، نوع فلز به کار رفته می باشد که سنگ لاجورد بر روی آن قرار دارد.

طبیعتا ارزش طلای سفید با نقره و یا استیل گوناگون خواهد بود و گاهی فرق ارزش به میلیون ها تومن می رسد. به طور کلی نوع و لطافت برش، پر رنگ بودن، پریت قابل مشاهده و کمبود نا خالصی ها مثل کلسیت و برش متقارن و گرد به احتمال زیاد گران تر خواهد بود. سنگ های لاجوردی که در افغانستان و ایران یافت می شود به دلیل عدم وجود ناخالصی های پیریت و کلسیت نسبت به سنگ لاجورد روسیه و صربستان گران تر می باشد و سنگ لاجورد شیلی کمترین بها را به دلیل وجود کلیست های بزرگ دارد.

• درک درست از نماد سنگ لاجورد

به عقیده مردم سنگ لاجورد دارای خاصیت درمانی می باشد و نماد درستکاری و خرد می باشد. در بسیاری از فرهنگ ها سنگ لاجورد سبب ثروت و برتری می باشد که احیانا ناشی از نادر بودن و گران بودن آن در زمان باستان می باشد که معمولا افراد زیاد ثروتمند مشابه خاندان سلطنتی سنگ لاجورد آبی را به دست می آورده اند.

همچنین سنگ لاجورد به ایجاد یک استدلال روشن و کمک‌کننده به تصمیم‌گیری در بازي کردن نقش های رهبری می کند و برای افرادی که علاقه مند به یادگیری و پیگیری دانش هستند مفید می باشد و تقویت کننده اراده هست. همچنین استفاده از سنگ لاجورد سبب ایجاد اعتمادبه نفس و ایجاد یک رابطه اثرگذار با دیگر افراد می شود و توصیه می شود همواره از مجسمه های سنگ لاجورد در منزل داشته باشید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای ست کردن بوت با شلوار جین

• وقتی رنگ سنگ مورد نظرتان رو به آبی تیره خاکستری رنگ رفته باشد احیانا لاپیس لازولی نیست و سودالیت می باشد.

• معمولا سودالیت های بی کیفیت را رنگ نی کنند و به عنوان لاجوردی می فروشند، در تایوان این نمونه لاجوردهای بدلی زیاد یافت می شوند.

• نمونه های لاجورد مصنوعی ساخته شده از شیشه خال های طلایی پدیدار نیستند ولی در نمونه سنتتیک گیلسون کمتر پدیدار می باشد.

• از نظر فیزیکی راف لاجورد طبیعی دارای رنگ خاکه آبی روشن روی سطح چینی بدون لعاب می باشد. چنانچه آن را نصف کنید بوی نچندان خوشایندی ( در تاثیر سولفور) به مشام می رسد.

• از فروشنده تعهد بگیرید که در صورت جواب منفی آزمایشگاه گوهرشناسی آن را پس بگیرد.

• نحوه نگهداری از سنگ را بدانید.

مراقبت از لاجورد آسان و آسان می باشد برای پاکیزه کردن سنگ لاجورد آن را می توانید با استفاده از آب گرم و یک صابون بشویید و به یاد داشته باشید که آن را بلافاصله بشویید زیرا سنگ متخلخل می باشد و می تواند آب را جذب نماید؛ همچنین برای مراقبت از سنگ آن را از سنگ های دیگر دور نگه دارید زیرا آنها می توانند به آسودگی سبب ایجاد خراش بر روی یکدیگر شوند، همچنین باید اعتماد حاصل کنید که مواد شیمیایی بر روی سنگ وجود ندارد زیرا می تواند به کیفیت و رنگ آن آزار بزند.

%name آشنایی با سنگ لاجورد

پودر لاجورد تیروئید را تنظیم می کند

فواید سنگ و پودر لاجورد

* غلبه بر بی خوابی و سرگیجه و افسردگی

* تندرستی سیستم تنفسی و عصبانی و گلو

* تنظیم تیروئید

* به غرض ارتقاء خود آگاهی، بینش و عقل به کار می رود

* به عنوان یک سپر در مساوی حملات روانی می باشد

* بالابردن درک و روشنی و شهود

* ایجاد اعتدال و تنظیم چاکرای پنجم و ششم

* سنگی زیاد آرام بخش و پیشگیری کننده از حملات روانی

* الهام بخش

* افزایش اطمینان به نفس

* کمک به درک احساسات و عواطف دیگران

* تقویت سیستم ایمنی بدن

* تصفیه خون، کاهش فشار خون

* خنک کننده و تسکین التهابات

* اکسیری قدرتمند برای بدن و معنوی

* پزشکان مصر باستان، سومر و بابل لاجورد را برای مقاصد دارویی بسیاری، از جمله آب مروارید چشم استفاده می کردند

* نماد شفا، شادی، عشق، وفاداری، قدرت های روانی، پشتیبانی، دلاوری

* سبب افزایش اراده می شود

* در ایران باستان، لاجورد سنگی برای نزدیکی با خدایان بود که صاحب آنرا دارای قدرت جادویی از خدایان و الوهیت می کرد

* برای تندرستی علائم بی خوابی مفید می باشد

* اثری خلاف عفونی کننده و باکتری کش دارد

 

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

قوانینی که هنگام لباس پوشیدن باید رعایت کنید

  لباس بخش مهمی از تصویر ما هست 14 قواعد لباس، که همه باید یک …